Foto. Grensehandel
© Colourbox

– Avgiftene på grensehandelvarer må ned

Truls Gihlemoen, gruppeleder for Innlandet FrP, holdt en svært engasjerende tale til FrPs landsmøte om at avgiftene på grensehandelvarer må kuttes betraktelig.

Nordmenn gjennomførte i 2019 nesten ti millioner dagsturer til Sverige for å handle billig snus og øl, kjøtt, flesk og ost. Kjøtt og ost er de to vanligste varene å grensehandle i Sverige. Over to tredjedeler av grensehandlerne handler kjøtt, mens nesten 30 % vanligvis handler ost.

– Veksten i grensehandel med mat- og drikkeprodukter som har høye avgifter i Norge har eksplodert, og den er drevet av høye avgifter i Norge. Grensehandelen med dagligvarer har store konsekvenser for vekst og verdiskaping for matprodusentene, næringsmiddelindustrien og dagligvarehandelen, sier Gihlemoen og fortsetter:

– Trygve Magnus Slagsvold Vedum, Emilie Enger Mehl og Jan Bøhler, hør etter! – hvor mange flere bønder hadde vi hatt i Norge om de ti millioner dagsturene heller hadde gått til en norsk dagligvarebutikk. Senterpartiet har aldri stått på for lavere avgifter, og folk må ikke la seg lure.

Økt salg i Norge under pandemien

Siden grensene ble stengt, og grensehandelen opphørte i mars 2020 er det produksjon og salg av mat- og drikke i Norge som har eksplodert. Dagligvarehandelen har økt omsetningen med 30 milliarder, og salget fra Vinmonopolet økte med 40 prosent i 2020. Samtidig har statens avgiftsinntekter fra alkohol, brus, godteri og tobakk økt med 6 milliarder kroner i 2020.

– Dersom avgiftene på sjokolade og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer fjernes helt, og avgiftene på alkohol og tobakk halveres, anslår beregninger fra NHO i 2020 at dette vil føre til 3000 nye sysselsatte i næringsmiddelindustrien og 4800 nye sysselsatte i detaljhandelen. 24 prosent av bedriftene i matindustrien sier at de vil øke bemanningen hvis avgiftene fjernes og kuttes. Det sier seg selv at det er mye bedre at vi handler her hjemme i Norge enn å øke inntektene på statsbudsjettet til Sverige, sier Gihlemoen.

– Grensehandelen tilsvarer 26 000 bilturer per dag. Det betyr at bilkjøring på grensehandel i 2019 sto for rett over 50 000 tonn CO2-utslipp. Utslippene er like store som utslippene fra all personbiltrafikk i Oslo i to måneder. Nå er det norske matvareprodusenter sin tur. Nå er det norske arbeidere sin tur. Nå er det norsk næringslivs tur. Nå er det det norske folks tur til lavere skatter, avgifter og offentlige inngrep, avslutter han.