Veistrekning under konstruksjon. Nylagt asfalt. Foto.
© Dmitry Naumov

Bekymret for fremtiden til Nye Veier

FrPs samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, er redd Nye Veier kan bli lagt ned dersom de rødgrønne får makten til høsten.

I sin halvårlige pressekonferanse fremhevet Erna Solberg Nye Veier og jernbanereformen, og pekte på at det har spart skattebetalerne for henholdsvis 25 og 12 milliarder kroner.

– Jeg er glad for at statsministeren trekker frem dette. Nye Veier var Fremskrittspartiets idé, og det har vist seg å være en stor suksess. De har klart å bygge vei vesentlig raskere og rimeligere enn først anslått, sier Bård Hoksrud.

Hoksrud er bekymret for hva som vil skje med Nye Veier dersom venstresiden får bestemme etter valget i høst. © Bjørn Inge Bergestuen

Bekymret

Han er imidlertid bekymret for fremtiden til Nye Veier.

– Venstresiden har hele tiden vært skeptisk til Nye Veier. Senterpartiet kalte det er luftslott da vi lanserte det. Selv om de nå har sett at det faktisk var en suksess, er jeg redd for at Nye Veier kan stå i fare for å bli lagt ned dersom Ap og Sp, med eventuell støtte fra MDG, SV og Rødt, skulle få makt, sier Hoksrud, og avslutter:

– Flere av disse partiene ønsker jo faktisk ikke å bygge ny motorvei.