Sylvi Listhaug. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

– De burde skamme seg

FrP-leder Sylvi Listhaug reagerer sterkt på at regjeringen prioriterer fagforeningsfradrag fremfor eldre, syke, arbeidsledige og uføre.

Regjeringen har nylig lagt frem sin tilleggsproposisjon til statsbudsjettet for neste år. Der legges det opp til skatte- og avgiftsskjerpelser for vanlige folk på over seks milliarder kroner, i tillegg til at det skal innføres betydelige kutt for blant annet syke og uføre. Samtidig vil regjeringen øke fagforeningsfradraget. Det reagerer FrP-leder Sylvi Listhaug sterkt på.

– Det viser hvilke prioriteringer denne regjeringen vil gjøre. Det Sp og Ap leverer er løftebrudd på løftebrudd etter kun tre uker, raser hun.

Senterpartiet har lurt velgerne sine

Listhaug påpeker at regjeringen vil innføre skatte- og avgiftsskjerpelser på over seks milliarder, som både vil straffe bedrifter og vanlige folk.

– De øker avgiftene for bilister med omlag en milliard kroner. Alle som har hørt Trygve Slagsvold Vedum i valgkampen og i årene før, hadde vel kanskje ikke forventet at det var det de gikk i regjeringskontorene for å gjøre. Marit Arnstad sa senest i mars at det var uaktuelt å sitte i en regjering som økte bensinprisen til over 20 kroner literen. De har allerede bløffet der, men likevel kan det bli verre når de nå setter seg ned med SV for å forhandle, slår hun fast.

– Senterpartiet har regelrett lurt velgerne sine! Bilistene blir melkeku i enda større grad fremover, legger hun til.

– Smålig og usosialt

Partilederen er ikke nådig i sin dom over hvordan regjeringen nedprioriterer syke, uføre og arbeidsledige: De vil kutte fribeløpet man kan tjene som ufør, øke egenandelene for syke og har ikke lagt inn feriepenger for arbeidsledige neste år.

– Kutt i fribeløpet er smålig å usosialt. Nå skal altså staten ta enda mer fra noen av dem som har minst. FrP kommer ikke til å være med på slike smålige kutt som rammer uføre på den måten. Vi ser ingen grunn til å stikke kjepper i hjulene for at de kan tjene disse få ekstra kronene. I tillegg vil regjeringen øke egenandelene for syke med 600 millioner kroner. I fjor var Ingvild Kjerkol svært kritisk til en foreslått økning i egenandelene. Den gangen fikk FrP gjennomslag for å fjerne økningen. Men hva gjør Kjerkol nå som hun selv er helseminister? Absolutt ingenting! Hun gjemmer seg bort. FrP kommer til å fjerne denne økningen i vårt alternative budsjett, forsikrer Listhaug.

FrP prioriterer arbeidsledige

Hun minner om at Ap og Sp var voldsomt på banen med å innføre feriepenger for arbeidsledige før de selv satt i regjering.

– Mange familier har hatt det tøft under pandemien, der enten én eller begge har vært arbeidsledige. Det blir tøft året derpå når feriepengene ikke kommer inn på konto. Derfor samarbeidet vi med Ap og Sp tidligere i år om at dette må på plass neste år slik at de som har hatt det tøffest ikke skal straffes enda mer. Men hva gjør de når de har sjansen til å legge dette inn i budsjettet? Ingenting. De bevilger ikke én eneste krone. FrP prioriterer også dette i vårt alternative budsjett, sier hun, og avslutter:

– Det har ikke regjeringen råd til. Men å kutte fagforeningsfradraget for hundrevis av millioner – det har de råd til. De prioriterer ikke syke, arbeidsledige eller uføre, men LO har de råd til å prioritere. De burde skamme seg!