Selje Hjemdal
© Privat

Dyrepolitiet må prioriteres

Over halvparten av sakene hos dyrepolitiet i Vest politidistrikt har blitt lagt vekk. – For dårlig, mener Silje Hjemdal i Fremskrittspartiet.

Vest politidistrikt var et av de første som fikk være med på et prøveprosjekt med dyrepoliti. Dette ble igangsatt av den forrige regjeringen med FrP som pådriver. Imidlertid viser det seg at 22 av de 40 som har blitt behandlet siden 2018 har blitt lagt vekk. Dyrepolitikontoret trenger flere ansatte, og politisjefen mener at pengemangel er problemet.

– Det her er bare tull. Jeg stilte i november et skriftlig spørsmål til justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl, som forteller at det har blitt øremerket midler til dyrepoliti i Vest politidistrikt siden 2018. Pengepotten på 1,8 millioner årlig skal gå til dyrepoliti, så dette er et dårlig argument fra politiet sin side, sier Hjemdal.

Forventer at dyrepolitiet styrkes

Silje, som er stortingsrepresentant for Hordaland FrP, har gjennom mange år engasjert seg sterkt i kampen mot dyremishandling.

– En av de gjennomslagene jeg er mest glad for er dyrepoliti over hele landet. Noen må ta kampen for dyrene, som dessverre ikke kan ta den selv. Kriminalitet mot dyr er svært alvorlig, og innføring av dyrepoliti i flere politidistrikt har vært svært viktig i kampen for dyrevelferd. Nå er jeg redd for at ressursene som skulle gå til dyrepoliti blir flyttet over til andre budsjettposter. Dyrevernsalliansen har sagt at de er redd for at satsinga om et landsdekkende dyrepoliti er i ferd med å smuldre opp, sier Hjemdal og legger til:

– Allerede i 2020 stilte jeg spørsmål til justisministeren på hvordan de vil følge opp satsingen med dyrepoliti. Jeg forventer at den nye regjeringen fortsetter denne satsingen og at dyrepolitiet blir styrket i årene fremover.

Vil straffe dyremishandlere

Fremskrittspartiet har i lang tid vært opptatt av å få på plass et landsdekkende dyrepoliti.

– Norge skal ha et sterkt dyrevern. Personer som har vist seg uskikket til å holde dyr, skal miste retten til dyrehold. Dyr skal ha det godt. Derfor har vi lenge kjempet for et landsdekkende dyrepoliti, slik at dyremishandlere blir tatt og straffet, sier Hjemdal.

Vil ha evaluering av ordningen

Etter press fra FrP har det tidligere blitt vedtatt at alle politidistrikt skal ha en egen gruppe for kriminalitet mot dyr, altså dyrepoliti i hele landet. Hjemdal ønsker nå en evaluering av ordningen.

– Det må ryddes opp i denne saken i Vestland og vi må evaluere ordningen med dyrepoliti for å forsikre oss om at lignende tilfeller ikke skjer rundt om i hele landet. Dyrepolitiet er nødt til å bli prioritert når budsjettene skal settes sammen. Det fortjener alle våre firebente venner, avslutter Hjemdal.