Foto. Kassandra
© FrP

– Elevene bør få velge skole selv

Kassandra Petsa jobber som lærer og deltar i helgen på landsmøte i FrP. Hun er opptatt av at elevene skal få lov til å velge hvilken skole de skal gå på selv, uavhengig om den er offentlig eller privat.

– Noe av det første FrP sørget for da vi kom inn i regjering, var liberalisering av friskoleloven. Vi vil nemlig skape en skole i verdenstoppen, der den enkelte elev sine evner og muligheter ivaretas. Vi tror nemlig at elever som får gå på den skolen som passer dem best, blir mer motiverte, sier Petsa og fortsetter:

– FrP mener at elevene bør få lov til å velge både offentlige og private skoler på staten sin regning. Det skal heller ikke være sånn at kun de med mye penger kan kjøpe seg plass på en privatskole, denne muligheten bør alle få uansett hvor mye foreldrene tjener. Da får vi et reelt fritt skolevalg i Norge hvor elevene selv bestemmer hvilken skole de skal gå på.

Elevene er ikke like, men unike

Den nye regjeringen skal legge frem en ny privatskolelov med mål om at færre skal begynne på privatskole.

– Nå kommer regjeringen med ny privatskolelov som gjør at det blir enda færre privatskoler, og som gjør at de som allerede har startet opp ikke får opprette flere elevplasser eller utdanningsprogrammer. Regjeringen bryr seg ikke om at dette går ut over elever sin mulighet til å velge, og regjeringen bryr seg ikke om at distriktene ikke får opprettet tilbud hvor det er kritisk mangel på nødvendig kompetanse, sier Petsa og fortsetter:

– Vi mener det er fantastisk at elever kan velge mellom profilskoler som idrettsskoler, realfagsskoler og entreprenørskapsskoler og mellom fagskoler som gir enorme muligheter for en verdiskapende karriere i yrkeslivet. Noen vil velge språkskole, og andre vil velge e-sport. Vi i FrP vet at elevene ikke er like, men unike. Derfor trenger vi også flere alternativer som elevene kan velge mellom.

– Korstog mot private skoler

Petsa kommer fra Fauske i Nordland. Hun viser til flere viktige skoler i hennes hjemfylke som kan stå i fare for å bli rammet av regjeringens kamp mot private skoler.

– Hos oss i Nordland vil dette blant annet ramme Campus Blå i lille Brønnøysund og Havbruksakademiet i Lofoten som utdanner innen havbruk og oppdrettsnæring, noe som er svært etterspurt hos næringslivet. Fantastiske skoler som dette bedriver altså Arbeiderpartiet korstog mot, og de sier det er fordi de vil styrke «den offentlige fellesskolen». De vil altså fortsatt presse alle de stakkars elevene gjennom den samme kverna slik at alle kommer ut helt like. Vi i FrP vet at det er umulig, og mer tvang vil føre til at færre fullfører skolen, sier Petsa og avslutter:

– Som lærer er jeg oppriktig bekymret for fremtiden og jeg vil gi regjeringen stryk hittil. FrP vil ha en skolepolitikk som setter eleven i fokus, ikke en A4-skole som er mer opptatt av systemet enn elevene.

Mer informasjon