FrP logo
© Bjørn Inge Bergestuen

En fremtidsrettet ambisiøs norsk romnæring

Resolusjon vedtatt på FrPs landsmøte 2021.

Norge får milliarder av kroner i verdiskaping fra norsk romnæring. Norsk romnæring selger varer og tjenester for en sum av rundt 8 milliarder kroner i året. Dette er en næring Norge tjener stort på og som er beviselig samfunnsøkonomisk lønnsom, og består av både statlige og private aktører. Som et høyteknologisk land vil det være enklere for oss å ekspandere en allerede vellykket og fremtidsrettet næring.

Det forventes at verdens romindustri vil tredoble sine verdier innen 10-20 år, og verdt over 1 trillion dollar innen 2030, og tredobles igjen innen år 2050. Satellittindustrien har allerede voksesmerter og antall satellittoppskytninger vil doble de neste 3-4 årene. Norge har en særegen posisjon, både geografisk og teknologisk. Med opprettelsen av Andøya romhavn vil Norge entre en næring med nærmest et uendelig potensial. Videre vet man at hver investerte krone i norsk romnæring gir 1,45 kroner tilbake (45% profitt), og hver krone investert i ESA-programmer vil føre hele 4,5 kroner (450% profitt) tilbake i norsk verdiskaping.

Vårt land har gått gjennom ambisiøse næringseventyr tidligere. Det var få som kunne forestille seg på 1950-tallet at Norge skulle bli en oljenasjon, med massive høyteknologiske konstruksjoner ute til havs og inntekter på tusener av milliarder av kroner. Norge som et høyteknologisk og rikt land kan investere i fremtidsrettede næringer som kan legge til rette for fremtidens arbeidsplasser og massive inntekter til statskassen.

Ved å ha en fremtidsrettet ambisiøs norsk romnæring kan vi:

• Skape titusener av norske arbeidsplasser
  • Sette til rette for milliarder av kroner av inntekter
  • Legge grunnfundamentet for Norge som en fremtidig romnasjon
  • Videreutvikle Norge som et høyteknologisk land
  • Sikre viktige inntekter til fremtidens velferdsstat

Fremskrittspartiets landsmøte mener at statsstøtten til norsk romvirksomhet bør økes.