Foto av Eivind Stene
© Privat

– Enorme verdier fraktes over nordnorske veier

Eivind Stene er fylkesleder for Troms og Finnmark FrP. Han er opptatt av samferdselspolitikk og vil gjøre noe med dårlig vei i Nord-Norge som hemmer folk og næringsliv.

Hva har du gjort i sommer?

– I år har det blitt Hellas sammen med familien i 14 dager før den siste ferieuken hjemme/på hytta, sier Stene og foreslår følgende reisetips i Nord Norge:

– I Nord-Norge er det mye storslagen natur å oppleve og sol hele døgnet sommerstid. Ønsker man litt byliv på turen kan man alltid stikke innom Nordens Paris, Tromsø, eller Harstad og Alta som er nummer 2 og 3 i størrelse. Kort oppsummert skulle det være noe for enhver smak. Historie fra vikingtid til andre verdenskrig hvor Tyskland led sitt første nederlag, rorbuer og fiske i verdensklasse, og i noen tilfeller spektakulære hvite fjelltopper med grønne fjellsider og 30 varmegrader

Ombudsperson for folk flest

Stene er fra Harstad. Han er opptatt av blant annet samferdsel, vekst og eldreomsorg.

– I Troms og Finnmark er samferdsel og vekst viktig. Det er utrolig mye dårlig vei i Nord-Norge, og det hemmer både folk og næringsliv. Dette søker vi å gjøre noe med både på fylkesnivå og nasjonalt nivå. Det er enorme verdier som fraktes over nordnorske veier. I min hjemkommune som er Harstad har vi hatt et særlig fokus på eldreomsorg og skole, ombudsrollen, og generelt saker som vi tror kan bygge et vinnergrunnlag til lokalvalget. Da gjelder det å komme med forslag som viser en annen kurs, vise ansikt i media, ta seg tid til å være ombud, og engasjere seg i lokalsamfunnet, sier Stene engasjert.

Har du noen grilltips? For eksempel hva du synes det er godt å grille på en varm sommerdag.

– Mitt grilltips vil være riktig krydret lammekjøtt eller en god entrecote, sier Stene.

Har du noen tips til hva man kan gjøre når man virkelig bare vil slappe av og nyte sommeren?

– Når jeg virkelig vil slappe av, da pakker jeg sekken og tar med fiskestanga til fjells. Barnevakt som muliggjør en langweekend er for så vidt heller ikke å forakte.

Seks kjappe med Eivind:

• Hvilken bok leser du akkurat nå? Jordan Peterson
  • Hva slags musikk hører du helst på? Alt fra Vassendgutan til Rammstein, styrer som regel unna listepop.
  • Hva liker du best å spise? Ekte nordnorsk grillet tørrfisk lister høyt.
  • Hvem er ditt forbilde? Vanskelig, de fleste har sine gode og dårlige sider
  • Hvor reiser du helst? Også vanskelig. Det kommer ofte ann på betingelsene for reisen, er det mat, kulturelt, klima, eller hva? Men jeg kan innrømme at jeg enda ikke har vært i USA, så det står langt frem på listen over «to do».
  • Hva ser du helst på TV? Helt fakta og dokumentarbasert avløst av en og annen fotballkamp.

Vil avkle det grønne skiftet

Fylkeslederen gleder seg til en høst fullstappet av organisasjon og politikk.

– Som fylkesleder blir det viktig å påse at nominasjonene blir gjennomført skikkelig, samt få gjennomført planlagte konferanser. Politisk vil det være gruppelederrollen i Harstad og de aktuelle sakene det medfører. I det litt bredere bildet er jeg opptatt av å avkle det grønne skiftet som virker som det eneste saliggjørende for tiden, sier Stene og fortsetter:

– Regjeringen er ræva på godt nordnorsk. Mister Hi -Hi har sluttet å le, og mister Øhm-Øhm famler rundt i kjent stil. Vi skal vise at det finnes et bedre alternativ til den gjengen som styrer nå.

– Ikke vær for tilbakeholden

Hvorfor burde folk bli medlem av FrP?

– Stort sett ærlige politiske løsninger som fungerer godt i praksis. Å sminke ubehagelige sannheter tjener ingen i lengden. Er du opptatt av å legge til rette for din egne frie fremtid velger du Fremskrittspartiet. Mitt råd til medlemmer som ønsker å være aktive og engasjere seg er å ikke være for tilbakeholden. Det er lov å si at man har lyst å være med, og personer som vil gjøre en jobb blir det aldri for mange av. Det er også viktig å sette seg inn i hvordan systemet i for eksempel den kommunen du bor i fungerer, da vil det fort bli mange som spør etter din hjelp, sier Stene og avslutter

Ellers synes jeg det er hyggelig å se at partiet er i riktig kurve hva gjelder oppslutning på gallupen. Fortsetter vi den gode trenden kan det bli interessant rundt om i kommune og fylkesvalg. Da er det viktig at vi i god tid har begynt å bygge relasjoner til som kan komme til å bli våre samarbeidspartnere.