Foto av Per Willy Amundsen.
© Fremskrittspartiet

Er kriminalitetsdebatten kansellert?

Tross mer brutal vold og kriminalitet, spesielt blant unge, tas det aktive grep for å forhindre fri informasjon og debatt.

De aller fleste er enige i at kriminalitetsutviklingen er bekymringsfull, spesielt i hovedstaden. Både politi, publikum, politikere, media og selv de kriminelle, mener at det har vært oppsiktsvekkende mye skytinger, knivstikkinger og gjenger som skaper frykt og skade. Men samtidig blir helt grunnleggende informasjon forsøkt skjult av både media og myndigheter.

– Det har blitt helt tabu å snakke om den åpenbare sammenhengen mellom en overdreven innvandring, feilet integrering og økningen av den brutale og gjengrelaterte kriminaliteten. Samtidig gjør gammelmedia og myndighetene alt de kan for å fordekke og manipulere folket fra å tilegne seg informasjon og diskutere temaet fritt, sier justispolitisk talsmann i FrP, Per-Willy Amundsen.

Sammenheng mellom innvandring og kriminalitet

Fremskrittspartiet har i en årrekke advart mot frykten for å snakke om og ta tak i de reelle problemene. Det å skyve ubehageligheter under teppet, er en del av det som fører til svenske tilstander.

– Media vil ikke snakke om sammenhengen mellom innvandring, ukultur og kriminalitet. Den debatten løfter de aldri. I krimsaker som rapporteres om, er informasjon som etnisk bakgrunn og kultur ofte aktivt sensurert ved at man kun kaller den kriminelle «norsk». Politiet sluttet å gå ut med informasjon om overfallsvoldtekter etter at det viste seg at alle som var anmeldt i løpet av en treårsperiode, var av ikke-vestlig bakgrunn. Og domstolene legger ofte ned referatforbud og prøver å kaste ut media når unge voldtektsmenn og hypervoldelige knivmenn må møte i retten, sier Per-Willy Amundsen.

Informasjon finnes, men den må graves etter da den sjelden presenteres for offentligheten. I Oslo politiets rapport om «Risiko og livssammenheng for unge kriminelle i Oslo», fremgår det for eksempel at hele 77 prosent av de unge gjengangerkriminell hadde innvandrerbakgrunn. Blant de gjengangerkriminell med innvandrerbakgrunn hadde 50 prosent bakgrunn fra Afrika, mens 33 prosent hadde bakgrunn fra Asia. Blant den mest aktive gruppen gjengangerkriminelle med minst fire lovbrudd per år over flere år, hadde 86 prosent innvandrerbakgrunn. Rapporten viser også at denne gruppen var siktet for svært alvorlig kriminalitet. Hele 50 prosent av de var siktet for bæring av kniv/våpen, 96 prosent for vold og narkotika og 61 prosent for vold mot offentlig tjenestemann.

– Det at flere drap, mer vold, knivstikkinger, skytinger og voldtekter i Norge har en direkte korrelasjon med innvandring og deres etterkommere, skal ikke snakkes om. Og dersom noen prøver, blir det bortforklart av «forskere» med at det er mangel på fritidsklubber og mye «trangboddhet». Vi er i full fart på vei mot en samfunnsutvikling som snart vil være umulig å stanse, slik som vi dessverre ser i Sverige. Derfor er det så viktig å knuse tabuet og snakke åpent om problemene, sier Amundsen.

Mer informasjon