Bilferge som legger til kai. I bakgrunnen sees fjell der toppene er snødekte. Foto.
© Colourbox

Samferdsel

Fergene bør være gratis

1. juli ble fergetakstene over hele landet redusert med 25 prosent. FrP vil gjøre det gratis å reise med ferge.

Regjeringen la opp til en reduksjon på 10 prosent i takstene, men FrP fikk forhandlet inn en reduksjon på 25 prosent.

Dette er en god start, og jeg glad for at takstene nå kuttes. Vi er imidlertid ikke mål, FrP vil jobbe for at det blir gratis å ta ferge, sier transportpolitisk talsperson Bård Hoksrud.

FrP vil jobbe for at det blir gratis å ta ferge, sier Bård Hoksrud. © Bjørn Inge Bergestuen

Flertall for å halvere på sikt

En reduksjon på 25 prosent kan fort utgjøre så mye som 10.000 - 15.000 kroner i året for noen som er avhengig av å ta ferge til og fra jobb.

FrP foreslo tidligere i år å bevilge 1,5 milliarder kroner for å halvere fergeprisene i år, men ingen av de andre partiene stemte for forslaget. Derimot ble det flertall for at fergeprisene skal halveres på sikt.

Nå har FrP sørget for flertall for det første priskuttet som betyr mye for mange som er avhengig av å bruke ferge i hverdagen.