© Fremskrittspartiet

Foreslår Hans Andreas Limi som 1. nestleder

Valgkomiteen til Fremskrittspartiets landsmøte har lagt frem sin innstilling til valgene som skal gjøres under landsmøtet 28. – 30. april 2023.

Valgkomiteen har bestått av fem representanter fra fylkeslagene med høyst oppslutning ved sist valg. Eivind Stene fra Troms og Finnmark har ledet komiteen som har fremmet en samlet innstilling. Etter at Ketil Solvik-Olsen tidligere i år ga beskjed om at han ikke ønsket gjenvalg som 1. nestleder har komiteen innstilt på Hans Andreas Limi som 1. nestleder.

– Hans Andreas har bred erfaring med både politisk og organisatorisk arbeid i Fremskrittspartiet gjennom årtier. Han er en stødig og samlende person med bred støtte i partiet, sier valgkomiteens leder.

Som 2. nestleder foreslår valgkomiteen gjenvalg på Terje Søviknes.

– Terje er en erfaren og hardtarbeidende nestleder som har god erfaring med å jobbe både med nasjonal politikk, og med kommunepolitikk som i tillegg er svært nyttig i valgåret 2023. Med Sylvi, Hans Andreas og Terje sammen med de øvrige sentralstyremedlemmene får partiet en ledelse som har bred kompetanse, og som er representative for hele landet, sier Stene.

Valgkomiteen har foreslått gjenvalg på sentralstyremedlemmene som er på valg. Valgkomiteens innstilling til sentralstyremedlemmer på valg og varaer er som følger:

1. nestleder Hans Andreas Limi
2. nestleder Terje Søviknes
Sentralstyremedlem Truls Gihlemoen
Sentralstyremedlem Anni Skogman
Sentralstyremedlem Hayley Anita Henriksen

1. varamedlem Håkon Lykkebø Strand
2. varamedlem Maria Zähler
3. varamedlem Bjørn Larsen
4. varamedlem Bengt Rune Strifeldt

I tillegg er følgende ikke på valg i 2023:

Partileder Sylvi Listhaug

Sentralstyremedlemmene:
Liv Gustavsen
Unni Nilsen Husøy
Kristoffer Sivertsen

For øvrig består sentralstyret også av FpU sin leder Simen Velle og representant fra stortingsgruppen etter rang. Gitt valgkomiteens innstilling vil dette være Bård Hoksrud.