Himanshu Gulati, Frps utdanningspolitiske talsperson © Håkon Rusdal

Skole og utdanning

Fornøyd med at radikale forslag fra Opptaksutvalget skrotes

Himanshu Gulati, Frps utdanningspolitiske talsperson, er fornøyd med at regjeringen i stor grad ikke foreslår de radikale forslagene fra Opptaksutvalget til ny organisering av opptak til høyere utdanning.

Privatistordningen bevares

Han er likevel sterkt kritisk til at regjeringen foreslår å opprettholde kjønnskvoter og fjerner karakterkravet for sykepleierutdanningen.

- Dette ble heldigvis ikke så ille som vi fryktet, særlig fordi regjeringen skroter Opptaksutvalget sitt forslag om at det ikke skal være mulig å forbedre karakterene fra videregående. Det kan være en rekke årsaker til at enkelte trenger å bedre enkelte karakterer, og det er derfor viktig at privatistordningen bevares, sier Himanshu Gulati.

Ikke så ille som vi fryktet

Himanshu Gulalti

Svekker også tilliten til helsevesenet

Gulati er overrasket over at regjeringen foreslår å fjerne karakterkravene for sykepleierutdanning, og ikke har lyttet til Norges Sykepleierforbund og sykepleierstudentene som har vært klar på at kravet om karakteren tre i norsk og matte er viktig for å få faglig sterke studenter.

- Jeg er nesten litt sjokkert over at de vil fjerne karakterkravene for å komme inn på sykepleierutdanningen uten å lytte til sykepleierne sine innspill. I et yrke der pasientbehandling og korrekt dosering av medisiner er svært sentrale bestanddeler er språkforståelse og god tall- og matematikkforståelse svært viktig. Ikke bare svekker man sykepleieryrkets status ved å fjerne kravet, man svekker også tilliten til helsevesenet og skaper utrygghet for pasientene, avsluttes Gulati.