Himanshu Gulati
© Bjørn Inge Bergestuen

Skole og utdanning

Vil beskytte Norge mot utenlandsk etterretning

Denne uken har FrP fremmet et representantforslag i Stortinget om å avslutte forskningssamarbeidet med land som aktivt driver etterretning mot Norge.
Himanshu Gulati smilende i stortingssalen. Foto.
Himanshu Gulati Kommentator

Forslaget kommer samme uke som PST har kommet med en ny trusselvurdering som bekrefter det høye etterretningstrykket fra flere navngitte land.

- Vi må slutte å være naive og ta innover oss den reelle situasjonen der ute. Jeg håper at flere partier nå vil våkne og støtte FrPs forslag, sier Himanshu Gulati, som er partiets medlem i utdanningskomiteen på Stortinget.

FrP har denne uken lagt frem følgende forslag i Stortinget:

• Avslutning av forskningssamarbeid med land som Norge ikke har sikkerhetspolitisk -samarbeid med og som våre sikkerhetstjenester mener at utgjør en stor etterretningstrussel mot Norge.
  • Etablering av formaliserte møtepunkter mellom PST og Norske utdanningsinstitusjoner for å avdekke spionasje fra fremmede makter.

Utenlandsk etterretning mot norske akademiske institusjoner kom høyt på dagsorden etter at en forsker ble arrestert i Tromsø i høst mistenkt for å spionere for Russland. Det har vært flere saker om utenlandsk etterretning og spionasje mot Norge de siste årene.

- FrP har over flere år tatt opp bekymringen rundt forskningssamarbeid med land som vi vet at aktivt prøver å ramme oss. Vi har også tidligere foreslått formaliserte møtepunkter mellom PST og universitetene, men da har alle andre partier stemt mot. De andre partiene har faktisk flere ganger de siste årene vedtatt målsetninger om økt forskningssamarbeid med land som Russland og Kina. Jeg håper at flere nå vil ta alvoret innover seg og stemme for FrPs forslag, sier Gulati.