FrP logo
© Bjørn Inge Bergestuen

Frivillige ressurser i redningstjenesten

Resolusjon vedtatt på FrPs landsmøte 2021.

De frivilliges betydning for redningstjenesten er anerkjent på alle nivå i Norge, og en redningstjeneste uten de frivillige er utenkelig. Deres bidrag representerer i sin mest konkrete form både tung redningsfaglig kompetanse, reaksjonsevne og beredskap, i tillegg til viktig spesialisert utstyr og materiell. Samtidig representer frivilligheten de myke verdiene som handler om et samfunn hvor vi tar vare på hverandre, og hvor ønsket om å utgjøre en forskjell i andres liv er en drivkraft som står sterkt i oss. Denne drivkraften må vi imidlertid ikke ta for gitt.

De frivillige ressursene er et sentralt element i norsk beredskap, med rundt 10.000 operative mannskaper over hele landet. Dette er folk som til daglig jobber med noe annet og må følgelig ta seg fri for å delta i et redningsoppdrag.

Frivillige rednings- og beredskapsorganisasjoner organiserer, trener og utruster lokale ressurser som kan stille på kort varsel. Ikke minst så vi dette under Gjerdrum katastrofen og nå da flere har trengt bistand nå de gikk gjennom isen. Årlig drukner over 100 mennesker i Norge. Flere tusen har berget livet av drukning pga frivillige redningskapasiteter som f.eks Redningsselskapet.

Covid19-situasjonen har ytterligere synliggjort samfunnets avhengighet av de frivillige i redningstjenesten. bl.a da Redningsselskapet rykket ut og bistod for vaksinering av flere av landets beboere på våre mange øyer og lokalsamfunn uten fast veinett.

Lokale ressurser mobiliseres raskt til en hendelse og er ofte de første som ankommer skadestedet. Den frivillige redningstjenesten trenger et sterkere økonomisk fundament, covid19-situasjonen har forsterket dette behovet. Refusjonssatsene etter redningsoppdrag må styrkes.

Forslag:

• Landsmøtet ber stortingsgruppen om å arbeide for at frivillige som bistår nødetatene ved kriser får rett til kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste.
  • Når hendelser oppstår er tid avgjørende for utfallet av redningsaksjonen. Å til enhver tid vite hvor innsatsen befinner seg, er ofte avgjørende for utfallet. Landsmøtet ber stortingsgruppen arbeide for etablering av et felles ressursregister for å effektivisere den operasjonelle innsatsen ved å dele oppdatert informasjon om relevante ressurser på tvers av etater og organisasjoner. Registeret skal gi en oppdatert oversikt over hvor offentlige, private og frivillige redningsressurser til enhver tid befinner seg, slik at en raskt kan se tilgjengelige ressurser når en situasjon oppstår.
  • De frivilliges kommunikasjonskanal er nødnetterminaler. Det er et sterkt behov for flere terminaler og landsmøtet ber stortingsgruppen arbeide for å sikre flere nødnetterminaler til den frivillige redningstjenesten