Foto. Bård Hoksrud
© Bjørn Inge Bergstuen

FrP advarer regjeringen: Legg fra dere skylappene

Fremskrittspartiet er redd for at regjeringens avvikling av fritt behandlingsvalg vil gi pasientene et fattigere, dyrere og dårligere helsevesen.

Nylig gikk Dr. Dropin-gründer Daniel Sørli ut mot helseministeren. Han advarer mot Ap/Sp-regjeringens politikk og kaller ideologien deres en mørk sky. FrP har lenge sagt at Ap må ta av seg de ideologiske skylappene og at Senterpartiet nå må ta ansvar og redde helseinnovatørene, sier Bård Hoksrud, helsepolitisk talsperson i FrP.

Mistro til private aktører

Allerede i januar kunne regjeringen melde at de ønsker å avvikle fritt behandlingsvalg. Hoksrud mener at helseministeren og regjeringen nå febrilsk leter etter gode argumenter for å underbygge denne beslutningen.

– Jeg er ikke i tvil, her har regjeringen latt sin mistro til private aktører overstyre sunn fornuft. Derfor jobber de nå febrilsk etter eksempler som underbygger historiefortellingen deres. Det statsråden ikke vil skjønne er at Fritt behandlingsvalg også handler om ansvarliggjøring. Når en privat aktør ikke gjør jobben sin, kan vi ansvarliggjøre dem og fjerne dem fra ordningene, det er vanskeligere med de offentlige, sier Hoksrud.

Til slutt har Hoksrud en advarsel:

– Nå går de etter private helseaktører, hvem blir de neste? Jeg frykter at en så venstrelent regjeringen ikke vil gi seg før mesteparten av norske bedrifter er tilbake på statens hender, og Sp gjør ingenting for å stoppe dem, sier Hoksrud og avslutter:

– Jeg skjønner at vi kan ha uenigheter rent politisk. Men nå må regjeringen legge vekk polemikk og partipolitikk og faktisk lage løsninger vi trenger. For vi trenger private helseinnovatører. De som ikke bare gir oss et mangfold av tilbud, men også hjelper til med å avlaste det offentlige helsevesenet. Det tjener alle på. Både pasientene som må stå mindre i kø og får bedre pleie, men også de ansatte på de offentlige sykehusene som ikke må jobbe seg sjuke. Samtidig tjener fellesskapet på det i sparte utgifter.

Mer informasjon