Hans Andreas Limi foran Stortinget. Foto.
© Bjørn Inge Bergestuen

FrP ber om hastebehandling av lønnsstøtte

Fremskrittspartiet fremmer forslag om innføring av lønnsstøtteordning for å unngå at vanlige folk blir permittert og mister jobben som følge av de nye koronatiltakene.

Regjeringen har så langt avvist ønsket fra LO, NHO og Virke. FrP mener det haster med å ta grep for å unngå en svært vanskelig situasjon for mange før jul og vil derfor be om hastebehandling av et forslag som partiet fremmer i Stortinget mandag.

– Regjeringen bruker alt for lang tid på å komme med nødvendige tiltak. Vi har registrert at det nå synes å være et flertall i Stortinget som ønsker en lønnsstøtteordning. Da må noen ta ansvar for å få et slik forslag opp til behandling i Stortinget før det er for sent, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi (FrP).

FrP fremmer mandag forslag i Stortinget om en lønnsstøtteordning som bygger på ordningen fra mars 2021 og mener denne bør gjelde for perioden november, desember 2021 og januar 2022 med en vurdering av om det er behov for ytterligere forlengelse.

– En lønnsstøtteordning vil være kjærkomment for bedrifter og for mange tusen nordmenn som nå er engstelige for permittering eller oppsigelse. Situasjonen for næringslivet er alvorlig. LO-lederen har sagt at det er permitteringsvarsler som ligger klar til å bli sendt ut. FrPs mål er å få på plass ordninger som gjør at det ikke kommer permitteringer, sier Limi.

Dok 8 om innføring av lønnsstøtteordning

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Hans Andreas Limi, Sivert Bjørnstad, Roy Steffensen og Bengt Rune Strifeldt om innføring av lønnsstøtteordning.

Bakgrunn

Det vises til møtet onsdag 8. desember mellom Næringsministeren og LO, NHO og Virke. Her ble det blant annet diskutert å innføre en lønnsstøtteordning for å hindre permitteringer og oppsigelser før julehøytiden. Næringsministeren avviste imidlertid å innføre en slik ordning.

Situasjonen for næringslivet er alvorlig, og LO-lederen uttalte i Aftenposten 9. desember følgende: «Vi erfarer nå at det er permitteringsvarsler som ligger klar til å bli sendt ut, og vårt mål er å få på plass ordninger som gjør at dette ikke blir iverksatt».

Det vises til lønnsstøtteordningen for perioden 15. mars til 30. juni (forlenget til 31. august), jf. Prop. 94 LS (2020-2021), rettet inn mot de som var hardt rammet i lang tid. Formålet med denne ordningen var å få permitterte raskere tilbake i jobb.

Formålet med en ny lønnsstøtteordning må være at bedrifter skal beholde folk i jobb, men det vil være hensiktsmessig at en ny ordning for øvrig bygger på lønnsstøtteordningen fra mars 2021.

Forslag

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en lønnsstøtteordning som bygger på ordningen fra mars 2021, jf. Prop. 94 LS (2020-2021) for perioden november, desember 2021 og januar 2022 og vurdere behov for ytterligere forlengelse av ordningen.

Stortinget ber regjeringen utforme detaljene i ordningen i samarbeid med partene i arbeidslivet.

Mer informasjon