Hans Andreas Limi smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto.
© Fremskrittspartiet

FrP sikrer norske bedrifter

Fremskrittspartiet har fått regjeringspartiene med på å øke bevilgningene til å sikre norske arbeidsplasser, gjennom støtteordninger til bedrifter som sliter under pandemien.

Nok en gang styrker FrP ordningene som skal sikre bedrifter som har blitt tvunget til å stenge ned som følge av lokale koronaregler. Det er viktig for å trygge jobbene til folk og sikre at bedriftene kan komme seg over den vanskelige situasjonen, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi.

Tre milliarder til kompensasjonsordningen

Fredag ble det fordelt 750 millioner kroner til kommunene og til sammen er det nå bevilget tre milliarder kroner til den kommunale kompensasjonsordningen.

– Flere bedrifter har vært gjennom en krevende tid. Selv om gjenåpningen er i gang, er situasjonen fortsatt usikker og krevende for mange bedrifter. Derfor var det viktig for FrP å få regjeringspartiene med på å øke bevilgingene til denne ordningen, sier Limi.

FrP-gjennomslag

FrP fikk i forhandlingene med regjeringspartiene om revidert budsjett gjennomslag for å øke kompensasjonsordningen til kommunene med ytterligere 255 millioner kroner.

I tillegg har Frp fått gjennomslag for å kompensere bedrifter for tapt varelager, en ordning som har tilbakevirkende kraft til november i fjor.

Viktig ordning

– Denne ordningen er svært viktig både for serverings- og reiselivsbransjen som har hatt store tap på varelager, sier Limi.

I tillegg til midlene som fordeles i dag, kan det som en følge av enigheten om revidert budsjett mellom FrP og regjeringspartiene fordeles ca 550 millioner senere, dersom det oppstår behov for å kompensere bedrifter som følge av nye smitteverntiltak.