Helge Andre Njåstad smilende med uklar bakgrunn. Portrett. Foto
© Elin Eike Worren

FrP vil fjerne skatt for norsk næringsliv

Fremskrittspartiet foreslår å fjerne skatten på arbeidende kapital, som er knyttet til arbeidsplasser og næringsvirksomhet.

– Dette handler ikke bare om å gi skattelette til næringslivet, men også om at folk flest skal ha en jobb å gå til etter pandemien. Mange bedrifter sliter økonomisk, og ansatte blir permittert. Nå er det viktig at stortingsflertallet sørger for å hjelpe næringslivet å komme seg gjennom en vanskelig periode, sier Helge André Njåstad, som sitter på Stortinget for Fremskrittspartiet.

– Det viktigste Stortinget kan gi næringslivet etter koronapandemien, er skattelette ved å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital, definert som aksjer, næringseiendom og andre driftsmidler fratrukket forholdsmessig tilknyttet gjeld, legger han til.

Vil unngå utflagging av norske arbeidsplasser

Njåstad forteller at formueskatten er en særnorsk skatt som utenlandske eiere slipper å betale. Det betyr at norske bedrifter kan bli utkonkurrert av utenlandske eiere og derfor ser seg nødt til å flagge ut av landet.

– Det har gått et år hvor krisepakker, nedstenging og helse har vært i hovedfokus. Det er på høy tid å rette fokuset mot utfordringene vi kommer til å møte når Norge skal åpne igjen, sier Njåstad og avslutter:

– La det ikke være noe tvil om at FrP vil fjerne skatten i sin helhet, men når viljen er vrang selv hos Høyre, da må vi prioritere å få gjennomslag for den viktigste delen for norske arbeidsplasser. Vi må sørge for at vi har robuste norske bedrifter uten at staten tapper de for penger. Det vil være et gode for norsk næringsliv og folk flest.