Kvinne som sitter i en sofa. Ved siden av sitter mannlig psykolog i en stol og noterer i en bok. Blåtoner. illustrasjon.
© Colourbox

FrP vil ha kraftig løft for syke, barn og unge

Regjeringen har sagt at ingen skal stå alene med konsekvensene av pandemien. Det gjør mange med dette forslaget fra regjeringen. De svikter syke, barn og unge.

– Her kommer mange til stå alene med konsekvensene av pandemien dersom det er sånne smuler som skal rette opp i utfordringene både når det gjelder manglende bevilgninger og alle unge som har tapt et viktig år i utdanningen, sier medlem av finanskomiteen, Hans Andreas Limi.

Fremskrittspartiet mener det er behov for en kraftig styrking av bevilgningene til psykiatri.

– Alarmene ringer fra fagfolk og andre om at det er store kapasitetsutfordringer i psykiatrien. Det er skremmende at antallet barn og unge med spiseforstyrrelser har økt kraftig, og at mange flere i alle aldre sliter tungt psykisk. 300 millioner kroner i økte bevilgninger til rus og psykiatri er som lommerusk å regne når vi ser hvilke utfordringer vi nå står i. FrP mener at vi bør bevilge 1 milliard kroner for å ta skikkelig tak i dette, sier partileder Sylvi Listhaug.

Fremskrittspartiet har flere ganger bidratt til å forbedre regjeringens krisepakker. Nå kommer regjeringen nok en gang etter, når de foreslår å forlenge ordningene slik FrP tidligere har foreslått.

– Fremskrittspartiet har tidligere foreslått at både den generelle kompensasjonsordningen og flere av de andre ordningene skulle gjelde lengre enn hva regjeringen la opp til. Det er bra at regjeringen nå innser at Fremskrittspartiet hadde rett og har forlenget ordningene i tråd med dette, sier Limi.

Forventer vekst

FrP registrerer at regjeringen forventer en vekst i økonomien, men at den er anslått til lavere enn hva regjeringen trodde i fjor høst.

- Dette viser at det er behov for ytterligere tiltak for å skape forutsigbarhet, sier Limi.

Han peker på at det er behov for mer penger til samferdselsformål enn hva regjeringen legger opp til.

- Forslaget om 10 prosent kutt i fergetakstene er puslete, sammenlignet med hva Fremskrittspartiet ønsker. Det er også satt av for lite penger til vedlikehold av veier, som kan skape flere arbeidsplasser, sier Limi.

Vil ha lavere avgifter

FrP er kritiske til at regjeringen ikke gjør noe for å redusere grensehandelsavgiftene.

– Det er ingen tvi om at kuttene FrP fikk gjennomslag for i budsjettavtalen før jul har vært med å skape flere nye arbeidsplasser. Dette blir enda viktigere når grensene åpnes. FrP er opptatt av at folk skal handle og jobbe i Norge, fremfor å sponse den svenske staten, sier Limi.