Helse og omsorg

FrP vil stoppe Helseplattformen

Fremskrittspartiet vil stanse videre innføring av Helseplattformen og å vurdere andre løsninger der den er tatt i bruk.

Sylvi Listhaug, FrPs partileder, mener Stortinget må gripe inn, fordi helseminister Ingvild Kjerkol(Ap) har uttalt at det er uaktuelt å skrote journalsystemet som har skapt store problemer på St. Olavs Hospital og i flere kommuner.

- Det er brukt milliarder av helsekroner på et system som ikke fungerer. Det har ført til dårligere pasientsikkerhet, mer byråkrati for ansatte og det har også vært dødsfall som fylkeslegen har koblet direkte til Helseplattformen, sier Listhaug.

Hva er Helseplattformen?

• Helseplattformen skal binde sammen hele helsetjenesten i Midt-Norge på en ny måte. Regionens største IT-prosjekt kommer til å skape store endringer i helsetjenesten. Her får du en kort innføring som forklarer hvorfor Helseplattformen innføres.

Listhaug frykter flere milliarder helsekroner vil sløses bort og nye liv kan gå tapt fordi det har gått prestisje i å gjennomføre det.

- Det er pasientenes beste og hensynet til ansatte som er grunnlaget for at FrP fremmer forslag om å starte en prosess med å vurdere om det er grunnlag for å heve kontrakten med leverandøren og se på alternative løsninger. Det er på tide å innse at det ikke er innføringen av Helseplattformen som er problemet, men selve journalsystemet, avslutter Listhaug.

Forslagene FrP fremmer:

• 1. Stortinget ber regjeringen stanse videre utrulling av Helseplattformen
  • 2. Stortinget ber regjeringen instruere Helse Midt-Norge RHF om å raskt vurdere midlertidige løsninger til Helseplattformen.
  • 3. Stortinget ber regjeringen om å starte prosessen med å vurdere å heve kontrakten med Epic.
  • 4. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en alternativ løsning til Helseplattformen.
  • 5. Stortinget ber regjeringen på egnet måte og med hjemmel i Grunnloven § 75, f, oversende kontrakten mellom Helse Midt-Norge RHF og leverandør av Helseplattformen, Epic til Stortinget.