© Fremskrittspartiet

Helse og omsorg

FrPs forslag om flere sykehjemsplasser ble nedstemt

Et bredt stortingsflertall stemte ned FrPs forslag om at det skal gis tilskudd til bygging og rehabilitering av minst 2000 nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger årlig. Forslaget ble fremmet under behandlingen av flere representantforslag om eldreomsorg i dag.

Bård Hoksrud, FrPs helsepolitiske talsperson, syns det er urovekkende at de grove avsløringene om tilstanden i deler av eldreomsorgen ikke har fått særlig regjeringspartiene og Høyre til å våkne.

- Det er i dag mangel på plasser i eldreomsorgen og det er forventet at eldre over 80 år vil tredobles innen 2060. Vi har derfor ingen tid å miste for å sikre at eldre får en verdig og trygg omsorg, og det haster å få bygget flere sykehjem og omsorgsboliger, sier Bård Hoksrud.

De siste årene har byggingen av nye sykehjemsplasser og omsorgsboliger falt dramatisk, og i år har Husbanken kun hatt midler til 349 nye heldøgns omsorgsplasser. FrP mener det må bevilges en milliard kroner til nye omsorgsplasser allerede i revidert budsjett i år.

- Vi vet at mange kommuner ikke får gjennomført sine planer om nye omsorgsplasser, fordi regjeringspartiene og SV kuttet det statlige tilskuddet ned til beinet i år. Regjeringen har mulighet å rette opp feilen de begikk i fjor, men da må det komme mer penger allerede i sommer. Da FrP satt i regjering ble det gitt tilskudd til over 2000 nye heldøgns omsorgsplasser i året, så det er fullt mulig å få til hvis den politiske viljen er der, avslutter Hoksrud.