© Fremskrittspartiet

Samferdsel

God veistandard redder liv

Regjeringen vil fredag legge frem nasjonal transportplan. Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann mener regjeringen må levere på trafikksikkerhet, men er ikke imponert over lekkasjene som har kommet så langt.

Midtdeler er det tryggeste

- Dessverre har vi sett at regjeringen vil bygge nye veier med redusert standard. FrP vil forlange firefelts vei på «dødsveiene» E16 Hønefoss, og E39 Solevågseidet- Blindheim- Moa. God veistandard redder liv.

Sve viser til at firefeltsvei med midtdeler er de tryggeste veiene våre, og at det nesten ikke er dødsulykker på denne veitypen. Han mener det er bekymringsfullt at regjeringen som hovedregel har varslet at de ikke lenger vil bygge firefelts motorveier.

- Vi skal følge nøye med på hvilke prosjekter regjeringen legger frem på fredag, men ikke minst hva slags standard prosjektene får. Det er enorm forskjell på å utbygge en vei med fire eller to felter.

- FrP krever at veinormen ligger fast, og at nye veier bygges etter den kapasiteten som er nødvendig. Alternativet er økt sannsynlighet for ulykker og at en ny vei allerede er for liten når den er ferdigbygget.

- FrP sørget for å bygge trygge veier for fremtiden, med god kapasitet. Signalene fra regjeringen tyder på at dette blir en NTP som rykker baklengs inn i fremtiden.

Firefelts vei er det tryggeste

Ikke imponert

Sve, som er 1. nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, er heller ikke imponert over informasjonen om at regjeringen vil bruke 1 milliard mer på vedlikehold av fylkesvei.

- En milliard utgjør 0,6 prosent av etterslepet på fylkesveivedlikehold og rassikring. Regjeringen har stemt ned FrPs vedlikeholdspakker i 2021, 2022 og 2023. Der er skremmende om dette er regjeringens såkalte «satsning» på veivedlikehold.

FrP-polikeren er også kritisk til dårlig ressursbruk i samferdselssektoren

- Regjeringen stiller fordyrende klima- og miljøkrav, eksempelvis er en elektrisk gravemaskin og lastebiler tredobbelt så dyr i innkjøp. Samtidig krever regjeringen at offentlige anbud vektes med 30% på miljø, noe som fordyrer absolutt alt av vegbygging og infrastrukturbygging kraftig. Det skaper en dobbelt negativ effekt, der sektoren får mindre midler til å faktisk bygge vei, og det kommer betydelige færre resultater ut av hver krone.

- Regjeringen har tatt pengene fra fylkene med den ene hånda, og gir noe litt tilbake med den andre. For 2024 er regjeringens egne inflasjonsanslag 4,3 prosent, men overføringene til fylkene øker bare med 3,3 prosent. Dette gir fylkeskommunene et tap på 500 millioner, eller halvparten av regjeringens varslede satsning på fylkesvei.