Kvinne som sitter i en sofa. Ved siden av sitter mannlig psykolog i en stol og noterer i en bok. Blåtoner. illustrasjon.
© Colourbox

Historisk satsing på psykisk helse

FrP har fått på plass et solid krafttak for å styrke hjelpetilbudene for psykisk syke i revidert nasjonalbudsjett. Satsingen fra regjeringen er doblet, til totalt 650 millioner kroner i år.

– Vi ser at mange har slitt under pandemien og at behovet for psykisk helsehjelp har økt. Vi må ta grep nå. Derfor har FrP prioritert dette i forhandlingene med regjeringspartiene. Vi kan ikke akseptere at mennesker i dyp krise ikke får den hjelpen de trenger, sier Morten Stordalen, FrPs helsepolitiske talsperson.

Koronakommisjonen har slått alarm om langtidskonsekvensene av pandemien. Hjelpeapparatet innen psykisk helse melder om en kraftig økning i henvendelser det siste året, særlig fra barn og unge. Stordalen er sterkt bekymret for ettervirkningene av pandemien for befolkningens psykiske helse, og er glad for at FrP får på plass en satsing som vil styrke både behandlingstilbudet og det lokale tilbudet til psykisk syke.

Øker kapasiteten

I avtalen settes det av betydelige midler for å øke kapasiteten i behandlingstilbudet til psykisk syke. 150 millioner kroner ekstra går til barne- og ungdomspsykiatrien og 100 millioner kroner blir øremerket kjøp av privat behandlingskapasitet. Tilskuddsordningene til kommunene og frivillige organisasjoner på feltet styrkes med 80 millioner kroner, og det innføres en ny støtteordning 10 millioner kroner for frivillige aktører som skal hjelpe barn og ungdom i tettbebodde og levekårsutsatte områder.

– Det har vært en tøff og vanskelig tid for mange i samfunnet vårt. Flere har blitt permitterte eller mistet jobben. Eldre og syke har kjent på ensomheten ved å ha vært avskårne fra besøk av sine nærmeste. Barn og ungdom har i lengre tid ikke kunnet møte fysisk på skole eller fritidsaktiviteter. For mange av de yngste kjennes ett år i deres unge liv som en hel evighet. Vi strekker ut en hånd til alle de som sliter, og som har behov for hjelp, avslutter Stordalen.