Sylvi Listhaug smilende foran trær i høstfarger
© Pia Sønstrød

– Identitetspolitisk galskap

Nestleder Sylvi Listhaug reagerer sterkt på at ingen gater i Bergen skal oppkalles etter menn.

BT melder at Byrådet i Bergen nå ønsker å vedta at ingen nye gater, plasser eller kommunale anlegg i Bergen skal kunne få mannlige navn.

– Dette er konsekvensen når MDGs identitetspolitikk får fritt spillerom. Nå skal Byrådet i Bergen diskvalifisere folk på bakgrunn av kjønnet deres, fremfor hva de har oppnådd. Det er galskap og misforstått likestilling, sier FrPs 1. nestleder, Sylvi Listhaug.

– Paradoksalt

Videre peker hun på at det er de som sier de ikke er opptatte av kjønn, som er opptatt av å rakke ned på menn.

– Jeg finner det paradoksalt at de som sier de ikke er opptatt av kjønn, er opptatt av å rakke ned på menn. Det å oppkalle en gate etter noen burde være en hyllest til noen som har oppnådd noe stort, ikke noe som skal gjøres politisk av radikale feminister, sier hun.

Silje Hjemdal har stilt skriftlig spørsmål til Abid Raja om saken. © Bjørn Inge Bergestuen

Skriftlig spørsmål til statsråden

Bergenser og likestillingspolitisk talsperson Silje Hjemdal har stilt skriftlig spørsmål til Abid Raja om han mener dette er god likestillingspolitikk å systematisk diskriminere menn på denne måten.

– Jeg er selvsagt enig i at gater kan kalles opp etter kvinner, akkurat som menn, men mener et slikt vedtak vil være drastisk. Det fremstår også som en systematisk diskriminering på bakgrunn av kjønn og kan tenkes å være direkte ulovlig, sier hun.

Skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren

Les spørsmålet fra Silje Hjemdal her