Fotomontasje Inger-Marie Ytterhorn
Inger-Marie Ytterhorn © Bjørn Inge Bergestuen

Inger-Marie Ytterhorn er gått bort

– Det er med sorg vi har mottatt melding om at tidligere stortingsrepresentant Inger-Marie Ytterhorn er død, sier partileder Siv Jensen.

Inger-Marie hadde gjennom en lang periode fra midten av 80-tallet og inntil nylig en rekke tillits- og folkevalgte verv for Fremskrittspartiet, og nedla et stort arbeid med et dypt og varig engasjement for oppgavene.

Hun startet med lokalpolitiske verv i Bergen, og var stortingsrepresentant for Hordaland i perioden 1989 til 1993. I de to etterfølgende stortingsperiodene var hun vararepresentant til Stortinget. Som stortingsrepresentant var hun tilknyttet Stortingets sosialkomite, og var i perioden også medlem i stortingsgruppens styre. Hennes engasjement omfattet også deltakelse i flere av Stortingets styrer, råd og utvalg og en rekke offentlige verv som deltaker i Valglovutvalget og Pensjonskommisjonen. Hun hadde også verv som medlem i både byretten i Bergen og Borgarting Lagmannsrett.

For mange er Inger-Marie kanskje best kjent gjennom sitt lange virke i Nobelkomiteen gjennom hele 18 år, fra 1999 til 2017.

Vi i Fremskrittspartiet kjente vi nok Inger-Marie best som en engasjert, kunnskapsrik og hjelpsom kollega. Hun nedla et betydelig arbeid i organisasjonen på alle nivå. Hun var viseformann i Bergen FrP fra 1989 til 1990, og medlem i partiets sentralstyre og landsstyre fra 1988-2004. Også i partiet omfattet hennes engasjement deltakelse i en rekke komiteer og utvalg, som programkomite og leder for både partiets familiepolitiske utvalg og ressursutvalget for kvinnelige medlemmer. Fra 1994 til 2013 var Inger-Marie ansatt som rådgiver i stortingsgruppen. Hun fungerte i flere roller og ledende funksjoner, og var gjennom sin rike erfaring og omsorg for kollegene en høyt verdsatt ressurs helt frem til hun valgte å gå av med pensjon i 2013.

Inger-Marie ble for sitt arbeid og engasjement tildelt partiets høyeste utmerkelse Fjøslykta, i 2003.

Våre tanker og dypeste kondolanser går til Inger-Maries familie.

Siv Jensen
Partileder