Hanne Dyveke Søttar. Portrett. Foto
© Elin Eike Worren

Krass kritikk mot kulturministeren

– Er det viktigere å få tatt en selfie med Tom Cruise enn å bidra til at viktige filmer om norsk historie ferdigstilles?

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet Hanne Dyveke Søttar er ikke imponert over kulturminister Abid Rajas prioriteringer. Bakgrunnen er at mellom 100-200 amerikanske filmarbeidere fikk reise inn i Norge i forbindelse med filming av den siste Mission Impossible-filmen, mens Nordisk Film fikk nei da de søkte om å hente to personer fra utlandet for å gjøre ferdig filmen «Kampen om Narvik».

– Er det viktigere for kulturministeren å få tatt selfie sammen med Tom Cruise enn å bidra til at en så viktig film som «Kampen om Narvik», som er en viktig film om norsk historie, ferdigstilles? spør hun i et skriftlig spørsmål til statsråden.

Sysselsetter omkring 100 personer

I spørsmålet vil Søttar ha svar på om Raja vil sørge for at innreiserestriksjoner for strengt nødvendig arbeidskraft praktiseres likt for kulturvirksomheter, som for andre deler av næringslivet.

– Filmen «Kampen om Narvik» har et budsjett på 76 millioner kroner og sysselsetter direkte omkring 100 personer. Filmingen gir også ringvirkninger for lokalt næringsliv i flere nord-norske kommuner, påpeker Søttar.

Skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsministeren

Les Hanne Dyvekes spørsmål her

– Kan ikke bytte skuespiller midt i en film

Hun forklarer at filmingen ble stanset midlertidig som følge av koronarestriksjonene, og at da filmingen skulle gjenopptas var det behov for å hente inn to personer fra utlandet. Den ene er en fransk skuespiller som allerede hadde spilt inn flere scener, den andre en engelsk våpenspesialist.

– Det sier seg vel selv at man ikke kan bytte en skuespiller midt i en film, så etter mitt skjønn skulle dette kvalifisere som strengt nødvendig arbeidskraft, sier hun, og legger til:

– Det er kanskje ikke like spennende for Abid Raja å ta selfies med en mindre kjent fransk skuespiller som med for eksempel en Hollywood-kjendis, men for produksjonen er han faktisk uunnværlig, i likhet med den engelske våpeneksperten. Dette fremstår som svært urettferdig forskjellsbehandling, og det liker jeg dårlig.

Søttar har også vært i kontakt med stortingsrepresentantene Silje Hjemdal og Himanshu Gulati, som følger opp saken videre.

Stortingsrepresentantene Silje Hjemdal og Hanne Dyveke Søttar under et besøk i Narvik i 2020, for å overvære VM i alpint. © FrP

Har fått svar fra statsråden

Etter at saken først ble publisert på frp.no, har kultur- og likestillingsminister Abid Raja svart på Søttars spørsmål, og forteller at det har kommet endringer i søknadsordningen for unntak fra innreiserestriksjonene. Dessverre kom svaret for sent.

– Endringen kom dessverre for sent for filmen «Kampen om Narvik», som var nødt til å gjøre store endringer etter at de fikk avslag. Franskmannen måtte de skrive ut, og våpen måtte de låne fra annet hold. Det er helt uholdbart at dette skal være så uforutsigbart. Når reglene til stadig endres, og denne type forskjellsbehandling er ok, så vil mange slite. Jeg lurer på hvor gjennomtenkt dette egentlig er, avslutter Søttar.