Foto av Sylvi Listhaug
© Pia Sønstrød

Krever svar om Taliban

– Forventer at norske myndigheter kutter alle bånd til terroristene, sier Sylvi Listhaug.

FrP-leder Sylvi Listhaug går hardt ut mot regjeringen etter at det ble kjent at Taliban innfører burkapåbud, nekter eldre jenter å gå på skolen, og begrenser kvinners rett til å kjøre bil og å oppholde seg alene utenfor hjemmet.

– Norske politikeres naivitet kjenner ingen grenser! Etter terroristene i Taliban sin luksustur med privatfly til Norge, støttet alle partier utenom FrP dialogen og samarbeidet med Taliban. Generalsekretær i Flyktninghjelpen og tidligere Ap-politiker, Jan Egeland, uttalte etter møtet i Norge at Taliban hadde gitt klare og forpliktende løfter om at det blir undervisning for jenter på alle nivå. De skulle også respektere kvinners og jenters rettigheter, påpeker Listhaug.

– Det vi advarte mot

Hun mener fasiten nå klart viser det motsatte av hva som ble lovet den gang.

– Det var akkurat det vi advarte mot. Nå innfører Taliban burkapåbud, nekter eldre jenter å gå på skolen, og begrenser kvinners rett til å kjøre og å oppholde seg alene utenfor hjemmet.

Forventer klare svar

Listhaug krever nå klare svar fra regjeringen.

– FrP vil nå ha svar fra regjeringen på hvor mye kontakt norske myndigheter har hatt med Taliban, og om Norge har gitt penger til det middelalderske terrorregimet i Afghanistan. Jeg forventer klare svar, og at norske myndigheter kutter alle bånd til terroristene, avslutter hun.