Eldre kvinne i rullestol. Sitter ved siden av sykesengen og ser ut vinduet med et pledd over seg. Foto.
© Colourbox

Helse og omsorg

Krever varslingsplikt for vold mot eldre

FrP krever at helsepersonell må få plikt til å melde fra om vold mot eldre.

En nasjonal kartlegging av vold i sykehjem fra 2019, utført av forskere på NTNU, viste et urovekkende høyt omfang av vold og psykiske overgrep begått av pleiere mot beboere. Åtte av ti pleieansatte som deltok i studien hadde observert en eller flere hendelser av vold, overgrep eller forsømmelser det siste året.

– Ingen eldre skal oppleve frykt for å bli utsatt for vold og overgrep. Alle eldre har rett på en trygg og god eldreomsorg, men dessverre er ikke dette realiteten for alle. Det er et stort behov for ytterligere tiltak mot vold og overgrep overfor eldre, slik at det i større grad enn i dag avverges og følges opp. Som samfunn kan vi ikke akseptere at syke og pleietrengende eldre opplever slike grufulle hendelser, sier FrPs nestleder, Sylvi Listhaug.

Dette er FrPs forslag:

• Stortinget ber regjeringen etablere nasjonale retningslinjer for utredning og håndtering av eldrevoldssaker
  • Stortinget ber regjeringen etablere meldeplikt til tilsynsmyndighetene når det er grunn til å tro at eldre blir utsatt for vold og overgrep, etter modell fra Sverige
Sylvi Listhaug er en av forslagsstillerne bak forslaget om meldeplikt i eldreomsorgen. © Elin Eike Worren

Vil ha nasjonale retningslinjer

Nå foreslår FrP at det innføres nasjonale retningslinjer og meldeplikt i eldreomsorgen for å motvirke vold og overgrep mot eldre.

– Eldre er en ekstra sårbar gruppe som ikke alltid har mulighet til å gi beskjed om de utsettes for vold og overgrep. Helsepersonell som blir kjent med slike forhold må derfor ha en plikt om å melde fra til tilsynsmyndighetene, tilsvarende meldeplikten vi har til barnevernet, avslutter Listhaug.