Foto. Handlekurv
© Colourbox

– La butikkene bestemme selv

Silje Hjemdal vil tillate butikker som ønsker det å holde søndagsåpent.

– Fremskrittspartiet har alltid ment at det er mange gode grunner til å tillate søndagsåpne butikker. Først og fremst dreier det seg om hensynet til kundene. Hvorfor skal ikke folk få lov til å kjøpe melk og brød når det passer dem? spør stortingsrepresentant Silje Hjemdal.

– Ikke tiden for ideologiske skylapper

Hun forteller at FrP det siste året har fremmet flere forslag om søndagsåpne butikker, både på generelt grunnlag og som følge av smittevernhensyn under pandemien, men at de alle har blitt nedstemt i Stortinget.

– Det er ikke tiden for å tre på seg ideologiske skylapper midt i en pandemi når samfunnet trenger gode forebyggende tiltak. Dersom butikker som allerede har søndagsåpent på et lite areal hadde kunne bruke hele salgsarealet, ville det gitt mer plass til både kunder og ansatte i butikken. Større avstand reduserer risikoen, så det er ganske skuffende at de andre partiene har sagt nei til at søndagsåpne butikker skal kunne bruke hele salgsarealet under pandemien, sukker hun.

Det er ikke tiden for å tre på seg ideologiske skylapper midt i en pandemi når samfunnet trenger gode forebyggende tiltak, sier Silje Hjemdal. © Elin Eike Worren

Større frihet

Hjemdal påpeker at søndagsåpent ikke bare er viktig for kundene som skal benytte seg av tilbudet.

– Mange butikkeiere ønsker seg også denne muligheten, og for mange er det kanskje også avgjørende for likviditeten å kunne holde åpent alle dager. Dette handler om å spille på lag med næringslivet, samtidig som vi sikrer større frihet for både næringsdrivende og folk flest, sier hun.

Silje Hjemdal

Ingen tvang

Hjemdal forklarer at forslaget om å tillate søndagsåpent handler om å gi butikkene større forutsigbarhet.

– Jeg vil understreke at det dreier seg om å gi ansatte og butikkene en valgfri mulighet. Ingen skal tvinges til å holde søndagsåpent dersom de ikke vil dette. FrPs utgangspunkt er at tilbud og etterspørsel er bedre egnet til å regulere åpningstider enn et firkantet lovverk. Vi ønsker likebehandling, og er derfor tilhengere av å tillate butikker som ønsker det å holde åpent på søndager, avslutter hun.