Akershus FrPs toppakandidater i fylkestingsvalget

Slik vil vi gjøre Akershus til et godt fylke å bo i

Liv Thon Gustavsen, 1. kandidat, Akershus FrP

Kjære velger til fylkestingsvalget i Akershus 2023!

Høstens fylkestingsvalg handler blant annet om hvem som skal bestemme hva slags videregående skole vi skal ha og hvor mye som skal bruke på å bygge og vedlikeholde fylkesveier. Det handler også om kvaliteten på tannhelsetjenesten, og ikke minst hvor mye fylkespolitisk innblanding kommunene må tåle i sine vedtak om blant annet disponering av areal til næringsutvikling og boligbygging.

Fremskrittspartiet står alltid på folkets side. Vi arbeider for mer frihet og en enklere hverdag. Det betyr gjeninnføring av elevenes rett til selv å velge videregående skole. Arbeiderpartiets såkalte nærskoleprinsipp fjerner både retten til å velge skole og muligheten til å velge utdanning. Folks hverdagsreiser til skole, arbeid og fritidsaktiviteter skjer svært ofte på en fylkesvei. I dag er det 85 prosent større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei kontra en riksvei. Vi trenger et sterkt FrP for å sikre vedlikehold og oppgradering av fylkesveiene. De rødgrønnes manglende satsning på trygge og sikre hverdagsveier er skandaløs. Akershus trenger et blått flertall. Et blått flertall trenger et sterkt FrP. Det er din beste garanti for en respektfull forvaltning av dine skattepenger og din rett til i størst mulig grad å selv bestemme i eget liv.

- Liv Thon Gustavsen -

Akershus må få et bedre kollektivtilbud, bedre togløsninger og bedre fylkesveier

Tom Staahle, 2. kandidat, Akershus FrP

Fremskrittspartiet vil:

• bruke mer penger på å bygge vei
  • etablere flere ladestasjoner og innfartsparkeringer
  • få et kollektivtilbud med flere aktører, flere avganger, og bedre priser

Satsing på kollektivtrafikk og fylkesveier

Overgangen fra Viken fylke til nye Akershus må få betydning for samferdselspolitikken som føres. Det skal FrP jobbe hardt for de kommende fire årene.

Akershus omkranser Oslo. Mange pendler, men veg- og kollektivløsninger er så som så. Det er behov for et løft, og økt satsing på god infrastruktur.

Akershus må få et bedre kollektivtilbud. Finansieringen må komme via statlige midler, ikke via bompengeinnkreving. I dag straffes bilister som ikke har annet valg enn å bruke bil fordi kollektivtilbudet er for dårlig. FrP er for å bygge nye veier med god kapasitet, og vil avvikle symbolpolitikk som nullvekstmål for biltrafikk.

Vi må ha bedre togløsninger, tog som går når de skal, og en jernbaneinfrastruktur som er til å stole på. Utbygging av intercitystrekningene må gjennomføres raskere enn i dag, og lokaltogene mellom Akershus og Oslo må ha dobbeltspor som standard.

Barna skal ha en tryggere skolevei gjennom bedre opplæring, utbygging av gang- og sykkelveier, og bruk av trafikksikkerhetstiltak som lys, underganger, overganger, fartsdumper og andre trafikksikkerhetstiltak

En god og trygg skole i Akershus

Med en god skolehverdag med faglig utbytte, og trygge rammer er ungdommen best mulig rustet for arbeidslivet eller høyere utdanning.

Det er viktig å gjeninnføre fritt skolevalg i Akershus. Elevene må selv få velge hvilken linje og skole de skal gå på, uavhengig av foreldrenes bostedsadresse. Motiverte elever, som går på den studielinjen og skolen de ønsker, får ofte også best skoleresultater.

Alle skolene i Akershus skal ha nulltoleranse for mobbing, og vi vil styrke skolehelsetjenesten med helsesykepleiere, miljøarbeider og rådgivere for å styrke elevenes mulighet for å søke hjelp, og sikre en trygg skolehverdag for alle elvene.

Mange elever opplever at karakteren på muntlig eksamen er urettferdig, men uten dokumentasjon er det manglende klagemulighet. Fremskrittspartiet ønsker å gi eleven mulighet til å velge film- eller lydopptak av elevens besvarelse.

Mange elever velger yrkesfag, og vi vil i samarbeid med kommunene og næringslivet legge til rette for at alle elvene får lærlingeplass. Rådgivertjenesten skal følge opp lærlingene ute i bedriftene, slik at de får den opplæringen de har krav på.

Ida Ohme Pedersen, 3. kandidat, Akershus FrP

Fremskrittspartiet vil:

• innføre fritt skolevalg i Akershus
  • jobbe for et godt skolemiljø for alle elvene, og mobbefri skole
  • få mulighet til film- og lydopptak ved muntlig eksamen

Akershus FrP skal sørge for å gjeninnføre fritt skolevalg i Akershus fylke

Ida Ohme Pedersen, 3. kandidat, Akershus FrP

Økt næringslivssatsing

Å legge til rette for næringslivet er noe av det viktigste vi gjør.

Det er næringslivet vi lever av i de fleste kommunene i Akershus. Derfor er det viktig at bedriftene våre har gode konkurransevilkår og mulighet til å levere varer og tjenester på en rask og effektiv måte.

Akershus omfatter svært ulike næringsområder, og befolkningen i Akershus er generelt høyt utdannet. Veksten skjer utover i hele fylket – gjerne i nærheten av hovedtransportårene, som E18, E6, E134 og jernbanen. Tilgang til vei som lokaliseringsfaktor er viktig, og sysselsettingen i fylket er da også konsentrert rundt viktig infrastruktur.

Det er viktig å legge til rette for en åpen og konkurransebasert markedsøkonomi der målet er høyest mulig samfunnsøkonomisk verdiskaping gjennom åpen konkurranse og innovasjonsdrevne markedsprosesser.

Spilleregler og rammebetingelser bør så langt som mulig være like på tvers av næringer. Høyest mulig samfunnsøkonomisk verdiskaping får en best til når næringspolitikken rettes inn mot å sikre at det er effektive markeder med sterk konkurranse og fri etableringsrett.

Vi vil derfor gå mot særnorske påbud, forbud og reguleringer som svekker konkurransekraften til næringslivet i Akershus.

Ole Jacob Johansen, 4. kandidat, Akershus FrP

Satsing på næringslivet må løftes høyt på den politiske agendaen

Ole Jacob Johansen, 4. kandidat, Akershus FrP

Uten frihet er vi ingenting