Foto - Lillestrøm kommune

Alle barn ha det trygt på skolen

I disse dager begynner svært mange 5 åringer og 6 åringer på skolen for første gang. De skal gå mange år på skolen, og trivselen på skolen er svært viktig for hva de lærer og for hvilken start ungene får i livet. Derfor skal vi jobbe for en mobbefri skole, hvor alle elver har det trygt og godt.

Vi har hatt stadig økende utfordringer i Lillestrømskolene. Språket har blitt tøffere, volden økende og uvettig bruk av fyrverkeri har plutselig blitt innafor. Trusler hagler mot lærere og deres familier.

Slik kan vi selvsagt ikke ha det. Denne utviklingen har fått utarte seg, og har vært varslet lenge, uten at det har blitt tatt nødvendige grep. Dette er ikke akseptabelt.

Innsatsen mot mobbing må settes inn umiddelbart når utfordringer oppstår. Derfor er vi glade for at vårt forslag om innføring av mobbeombud nylig ble vedtatt. Det vil være ett av flere verktøy for å fange opp mobbing tidlig, og for å adressere utfordringene.

Mangel på respekt

Det er liten tvil om at det er en manglende respekt, både for medelever og lærerne. Denne trenden er uakseptabel men ikke helt uventet. Årsaken er nok sammensatt, men det er åpenbart at utfordringer med integrering og en liberal bosettingspolitikk er en sterkt medvirkende årsak. Lillestrøm FrP og FrP-lagene i de tidligere tre kommunene, har advart mot dette i mange år. Foreldre som ikke behersker norsk, eller som ikke vet hva som forventes i det norske samfunnet, er en utfordring som påvirker barna negativt.

Det er skremmende å lese tilbakemeldinger fra lærere om at de ofte mister kontrollen i klasserommet og at de ikke har lov/verktøy til å korrigere dette.

Det som skjedde på Bråtejordet skole har tatt dette til et helt nytt nivå. Her har en liten gruppe ungdommer tatt kontroll over skolen med grove trusler, vold og livsfarlig bruk av fyrverkeri. Situasjonen førte til at flere havnet på legevakten.

At verneombudet måte stenge skolen for å verne om liv og helse, burde få alle alarmbjeller i administrasjonen til å ringe og det burde utløse sterke tiltak

En av fire lærere i grunnskolen utsatt for vold og trusler

Klare retningslinjer og ansvar er viktig for både lærere og elever. Dessverre er det mange lærere som føler seg sviktet og alene når det oppstår problemer, og de opplever at de ikke får skikkelig støtte og oppfølging fra sjefer og kolleger. Dette er uakseptabelt når vi vet at mange av landets lærere daglig blir utsatt for trusler og vold. I en undersøkelse gjort av Statens arbeidsmiljøinstitutt i 2021 kom det frem at én av fire lærere i grunnskolen er utsatt for vold og trusler. Slik kan vi ikke ha det i norsk skole.

Fremskrittspartiet vil:

• Styrke sanksjonsmulighetene i antimobbearbeidet
  • Styrke lærernes og skoleledelsens mulighet til å beskytte både seg selv og andre elever mot vold og trusler
  • Ha nulltoleranse mot krenkende adferd og/eller mobbing
  • At mobberen må bytte skole når skolebytte er eneste utvei ved alvorlig mobbing
  • Gjøre det enklere å skifte ut skoleledelse og lærere som over tid ikke håndterer mobbesaker
  • Ha full åpenhet om tilstanden på den enkelte skole - problemene må frem i lyset om vi skal ha håp om å kunne løse dem.

Stem FrP for en tryggere skolehverdag

Kommunen som skoleeier og de enkelte skolene må benytte alle verktøy de har i verktøykassen for å sikre et godt og trygt skolemiljø for både elever og lærere. I dette arbeidet skal FrP gå i front.

Fremskrittspartiet går til valg for mer trygghet. Dette gjelder også muligheten til å lære under trygge og gode forhold i skolen. Vi vil ha tryggheten tilbake i klasserommet.

Stem Fremskrittspartiet 11. september for en tryggere og bedre skole.

Mer informasjon