Denne egne grønne trikketraséen skal fjernes for å gjøre plass til sykkelfelt.
Denne egne grønne trikketraséen skal fjernes for å gjøre plass til sykkelfelt. © Wikimedia Commons

Sykkelen får forrang foran kollektivtrafikken – slik prioriterer byrådet

Til tross for at det rødgrønne byrådet har smelt pisken over bilistene i Oslo-området, har det ikke blitt særlig mange færre som kjører bil i Oslo.

Bompengene i og rundt Oslo har gått kraftig opp. Hundrevis av parkeringsplasser er blitt fjernet, veier er blitt snevret inn, og i deler av Oslo er det innført beboerparkering. Likevel kunne Dagsavisen nylig rapportere at biltrafikken i Oslo ikke er gått nevneverdig ned.

For oss i Oslo FrP er det nærliggende å tro at det er fordi byrådet har gjort lite for å bedre kollektivtrafikken, til tross for mye klimasnakk. Det nytter jo tross alt ikke å jage folk ut av bilene, om det ikke er kapasitet nok i alternativ transport.

For når det kommer til kollektivtrafikken, er løftebruddene mange. Og når de planlegger for fremtiden, prioriteres kollektivtrafikk ned, til fordel for sykkel. Dette ser vi for eksempel i planer som foreligger i bydel Sagene.

Byrådet vil asfaltere den egne grønne trikketraséen i Sandakerveien og lede biltrafikken inn i trikkesporet, for å frigi plass til sykkelfelt i dagens bilfelt. Egen grønn trikketrasé ble etablert i 1993 og bidro til å redusere kjøretiden fra Storo til Torshov med 40 prosent. Det skal altså bort, med det rødgrønne byrådet.

Byrådet planlegger også å fjerne bussfelt i Hans Nielsen Hauges gate, igjen for å frigjøre plass til tiltak for sykkel.

Mange Oslo-borgere husker kanskje at byrådet fjernet kollektivfeltet i Bygdøy allé – men at de måtte reetablere det igjen – på grunn av kaos. Bussene måtte stå i kø, for at noen ytterst få skulle få sykle i veibanen i stedet. Kan man kalle det god klimapolitikk? Neppe.

Oslo FrP lover ikke at vi skal sette ned prisen på månedskort. Det betyr ikke at billigere månedskort er noe vi er imot i seg selv. Men i motsetning til de rødgrønne vil vi ha mer og bedre kollektivtrafikk, i stedet for å fjerne kollektivfelt.

Det handler om at Oslo og Osloregionen er i vekst og at flere kommer til å bruke kollektivtrafikken – da er det først og fremst kapasiteten som må opp, før vi kan tenke på å sette prisene kraftig ned. Vi må ha flere avganger, og et system som stadig blir mer effektivt. Da kan vi ikke fjerne kollektivfelt og egne trikketraséer.

Da må vi satse på kollektivtrafikken. Det er det Oslo FrP går til valg på.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjons-kapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Mer informasjon

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skredder-sydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eks-empel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.