Sykkelen får forrang foran kollektivtrafikken – slik prioriterer byrådet
Bompengene i og rundt Oslo har gått kraftig opp. Hundrevis av parkeringsplasser er blitt fjernet, veier er blitt snevret inn, og i deler av Oslo er det innført beboerparkering. Likevel kunne Dagsavisen nylig rapportere at biltrafikken i Oslo ikke er gått nevneverdig ned.
For oss i Oslo FrP er det nærliggende å tro at det er fordi byrådet har gjort lite for å bedre kollektivtrafikken, til tross for mye klimasnakk. Det nytter jo tross alt ikke å jage folk ut av bilene, om det ikke er kapasitet nok i alternativ transport.
For når det kommer til kollektivtrafikken, er løftebruddene mange. Og når de planlegger for fremtiden, prioriteres kollektivtrafikk ned, til fordel for sykkel. Dette ser vi for eksempel i planer som foreligger i bydel Sagene.
Byrådet vil asfaltere den egne grønne trikketraséen i Sandakerveien og lede biltrafikken inn i trikkesporet, for å frigi plass til sykkelfelt i dagens bilfelt. Egen grønn trikketrasé ble etablert i 1993 og bidro til å redusere kjøretiden fra Storo til Torshov med 40 prosent. Det skal altså bort, med det rødgrønne byrådet.
Byrådet planlegger også å fjerne bussfelt i Hans Nielsen Hauges gate, igjen for å frigjøre plass til tiltak for sykkel.
Mange Oslo-borgere husker kanskje at byrådet fjernet kollektivfeltet i Bygdøy allé – men at de måtte reetablere det igjen – på grunn av kaos. Bussene måtte stå i kø, for at noen ytterst få skulle få sykle i veibanen i stedet. Kan man kalle det god klimapolitikk? Neppe.
Oslo FrP lover ikke at vi skal sette ned prisen på månedskort. Det betyr ikke at billigere månedskort er noe vi er imot i seg selv. Men i motsetning til de rødgrønne vil vi ha mer og bedre kollektivtrafikk, i stedet for å fjerne kollektivfelt.
Det handler om at Oslo og Osloregionen er i vekst og at flere kommer til å bruke kollektivtrafikken – da er det først og fremst kapasiteten som må opp, før vi kan tenke på å sette prisene kraftig ned. Vi må ha flere avganger, og et system som stadig blir mer effektivt. Da kan vi ikke fjerne kollektivfelt og egne trikketraséer.
Da må vi satse på kollektivtrafikken. Det er det Oslo FrP går til valg på.