Gruppeleder for FrP, Elin Marie Andreassen

- Dette er ikke godt nok

Det sier FrPs gruppeleder, Elin Marie Andreassen, om kommunedirektørens budsjettforslag for Trondheim kommune.

Ikke godt nok

Andreassen peker på flere områder i budsjettet, der hun mener det er behov for endringer. Særlig innenfor eldreomsorg og bo- og aktivitetstilbudet for utviklingshemmede savner hun økt økonomiske rammer, for å kunne gi et godt og verdig tjenestetilbud til noen av de som trenger det mest. - Det blir litt av en oppgave å få dette budsjettet i havn, men i Fremskrittspartiet er vi ikke redd for å prioritere de sakene vi mener er viktigst. Driftsbudsjettet er på over 16 milliarder, dersom en inkluderer finansutgiftene, så det er klart at det fins muligheter for å omprioritere innenfor de rammene, sier Andreassen.

Vil følge opp eldreplanen

- Det mangler over 50 millioner kroner for å følge opp eldreplanen. Det er et formidabelt avvik fra det bystyret har vedtatt, og må rettes opp, mener FrPs gruppeleder. Hun mener budsjettforslaget fra kommuneidrektøren i tillegg kommer til å bety at flere må vente lenger på sykehjemsplass. - Folk kommer til å være dårligere enn i dag, når de får plass i sykehjem. Det går utover den enkelte bruker og deres familier, og det øker belastningen på de som jobber innenfor eldreomsorgen i dag. Dette er ikke ei utvikling som vi i Fremskrittspartiet ønsker oss.

Mer innhold og verdighet i hverdagen i BOA

Kommunedirektøren foreslår betydelig innsparing på at færre brukere innenfor bo- og aktivitetstilbudet for utviklingshemmede skal få heldøgns omsorg. Andreassen mener det er veldig bra hvis flere klarer seg bedre på egen hånd, gjennom tilrettelagte boliger og bistand ved behov, men er samtidig bekymret for at en slik omlegging vil gi mindre innhold og verdighet til den enkeltes hverdag. - Dette er noe vi må se nærmere på. I tillegg trenger området en generell styrking. Det er ingen standardheving i det som foreslås av kommunedirektøren. Kun midler til flere brukere, forteller Andreassen.

Det politiske flertallet i Trondheim må selv ta konsekvensene av de dårlige valgene de gjør, i stedet for å sende regningen til byens innbyggere.

Elin Marie Andreassen

Regninga sendes til innbyggerne

- Vi så i 2021 at mange opplevde en formidabel økning i eiendomsskatten. Vi har hørt om enkelte som har opplevd dobling. Med dette opplegget skal den fortsette å øke i perioden, helt i tråd med det som er politisk ønsket fra Arbeiderpartiet og samarbeidspartiene. Det er vi i Fremskrittspartiet selvsagt motstander av, fastslår FrPs gruppeleder.

Kommunedirektøren varsler også økte parkeringsavgifter for å dekke inn tapet som følger av nedgang i antall parkeringsplasser. Andreassen mener det er en uhørt dobbelt straff for de som er avhengige av bilen, og sier at det kan være svært negativt for Midtbyen. - Det politiske flertallet i Trondheim må selv ta konsekvensene av de dårlige valgene de gjør, i stedet for å sende regningen til byens innbyggere, avslutter Andreassen.

Partiene legger frem sine alternative budsjettforslag i formannskapet 30. november, mens budsjettet for Trondheim kommune vedtas i bystyret 16. desember.

Mer informasjon