Du skal få beholde mer av det du tjener

Fremskrittspartiet vil øke din økonomiske handlefrihet, ved å la deg beholde mer av det du tjener selv.

Skatter og avgifter er selvsagt nødvendige for å finansiere offentlige goder og velferd. Men det er viktig at skatter og avgifter ikke blir høyere enn de må være for å finansiere disse godene. Det er fordi det vil bidra til redusert livskvalitet for folk, og dårligere vilkår for næringslivet. Fremskrittspartiet vil redusere skatter og avgifter, og heller prioritere tøffere over offentlige budsjetter.

Så også i Oslo. Her har vi et rødgrønt byråd som har innført eiendomsskatt. Denne skatten er usosial og urettferdig, rett og slett fordi husholdningens inntekt, gjeld eller betalingsevne ikke tas hensyn til. Det betyr at mange må betale en skatt de faktisk ikke har råd til. Det er dyrt nok som det er i Oslo.

Dersom Oslo kommune hadde fjernet hele eiendomsskatten, ville kommunen fortsatt hatt 3,6 mrd. kroner i overskudd i 2022. Dette overskuddet kunne ha blitt økt ytterligere, dersom man også hadde fjernet en del av byrådets unødvendige utgifter i kommunebudsjettet. Hvorfor skal vi betale mer enn vi trenger til kommunen, slik at de kan gi tilskudd til folk som vil dyrke sopp i kaffegrut, og ha høne i hagen?

Oslo FrP mener at eiendomsskatten er usosial og unødvendig. Derfor vil vi, som eneste parti, fjerne den i løpet av neste bystyreperiode.

I tillegg har de kommunale avgiftene skutt i taket under Raymond Johansen. Bare mellom 2022 og 2023 økte vann- og avløpsavgiften med 16,5 prosent. Det er umulig å ikke se dette i sammenheng med sløsingen i kommunen, og de store kostnadssprekkene på flere milliarder kroner som er behørig omtalt i media, i forbindelse med de store prosjektene som skal sikre Oslos vannforsyning.

Dersom man hadde kunnet unngå kostnadssprekkene helt eller delvis, ville det naturligvis ikke vært behov for å skru opp de kommunale avgiftene så mye. Det er derfor Oslo FrP vil ha en kritisk gjennomgang av kommunens prosjektledelse, for å identifisere hvorfor kostnadene løper løpsk. Slik kan vi kanskje unngå at de kommunale avgiftene presses oppover.

FrP vil at du skal beholde mest mulig av det du tjener selv. Da må Oslo kommune prioritere, og bruke pengene effektivt.

Oslo FrP vil:

• fjerne eiendomsskatten gradvis i løpet av neste fireårsperiode
  • redusere de kommunale avgiftene
  • igangsette en kritisk gjennomgang i kommunens prosjektledelse, for å identifisere tiltak som kan redusere kostnader
  • bruke kommunale midler mer effektivt, blant annet ved å bruke konkurranseutsetting av tjenester, som bidrar til lavere kostnader
  • kutte i unødvendige utgifter og forbruk, som ikke gagner Oslo-folk flest