Person foran en tavle med en graf. Blåtoner. Illustrasjon
© Colourbox

Fjæstad på ville veier

Forrige politiske flertall, med Arbeiderpartiet i spissen, har formet den økonomiske situasjonen i Holmestrand kommune nå står i. Beslutningen om å bygge Klokkerjordet skole ser vi nå de økonomiske konsekvensene av. Denne investeringen førte til innføringen av eiendomsskatt fra 2021 – som var i direkte motstrid med de løftene Arbeiderpartiet ga i valgkampen i 2019.

Både FrP og Høyre var i valget krystallklare på vår posisjon om eiendomsskatten. Gitt de økonomiske realitetene og forpliktelsene som allerede var pålagt kommunen gjennom investeringene, visste vi at det ikke ville være realistisk å fjerne eiendomsskatten «med et pennestrøk». Derfor ga verken Høyre eller FrP et løfte om å fjerne skatten over natten. Det vi derimot ga et løfte om var ansvarlig økonomisk styring, med mål om å gradvis redusere eiendomsskatten for å på sikt fjerne den.

Årlige renter og avdrag bare for Klokkerjordet skole er på nærmere førti millioner kroner, sluttoppgjøret for skolen er fortsatt uvisst. Jeg frykter regningen blir større.

Fjæstad advarer i sitt innlegg mot saldering av budsjettet ved bruk av fond. Jeg minner ham om at Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslo å nær sagt tappe fondet på rekordtid i sitt budsjettforslag i budsjettrunden i 2022. Som administrasjonen advarte kraftig imot, man har vel sjelden hørt administrasjonen advare tydeligere mot et politisk budsjettforslag.

Vi har vært opptatt av å begrense fondsbruken til et minimum, men i lys av økte kostnader på strøm, matvarer og renter er det blitt brukt noe for å avhjelpe den økonomiske situasjonen for innbyggerne. Målet til posisjonen er å bruke mindre av fond enn budsjettert.

Vår tilnærming til den økonomiske situasjonen er tuftet på en forståelse av at god offentlig tjenesteyting som krever solid finansiering, men også at skattetrykket må balanseres mot innbyggernes evne til å betale. Derfor har vi forpliktet oss til å se på alternative måter å drive kommunen på, som kan redusere avhengigheten av eiendomsskatt. Dette inkluderer effektivisering av tjenester, innovasjon i tjenesteleveransen, og en grundig gjennomgang av alle tjenesteområdene for å sikre at hver krone brukes der den gjør mest nytte.

Gjennom behandlingen av de helhetlige planene, vil man se hva mulighetsrommet er og hvor man kan hente ut gevinster. Å gå i dybden på det, før planene foreligger fra administrasjonen vil være uklokt. Men vi ser fram til en grundig og god politisk behandling av de sakene.

Det som er trist og direkte feil med innlegget til Fjæstad er at han maler et bilde av at det er dagens posisjons feil at den økonomiske situasjonen er som den er. Dagens økonomiske situasjon skyldes skyhøye investeringer, investeringer på oppvekst er på over en milliard. Forrige politiske flertall førte en politikk ut ifra innfallsmetoden og lite helhetlig tankegang, ref. saken om lokaler til hjemmetjenesten.

Ryddejobben etter flere år med dårlig styring og ukloke investeringer er det dagens posisjon, bestående av Venstre, KrF, Høyre og FrP som må ta. Det tror jeg også Fjæstad er innforstått med, men det passer selvsagt ikke inn med narrativet han forsøker å formidle – i hans verden er det jo Høyre og FrP sin feil hvordan tingenes tilstand er.

Jørgen B. Elstad, gruppeleder