Inger Bjønness fra Ringsaker FrP var klar i sitt budskap fra kommunestyrets talerstol under onsdagens møte

FrP jobber for privat eiendomsrett -Kommunen bør ikke etablere tursti gjennom hagen på privat eiendom.

For oss i Frp er eiendomsretten noe av det mest grunnleggende i samfunnet. Det er et grunnleggende prinsipp at vi ønsker minst mulig inngrep i den private eiendomsretten.

Grunneierne må lyttes til

Vektlegging av privat eiendomsrett må nødvendigvis også innebære at vi starter med en positiv holdning til alle innspill som kommer fra grunneiere inn til behandling av kommuneplanens arealdel, fordi det først og fremst bør være opp til den enkelte grunneier å avgjøre hva ens egen eiendom skal brukes til, eventuelt, som i dette tilfelle ikke brukes til. Så er det selvsagt vanskelig å få full måloppnåelse på det, men det er i alle fall der vi alltid starter.

I Hamar Arbeiderblad av 17. oktober kunne vi lese at grunneier må finne seg i å få en tursti gjennom strandeiendommen sin. Anbefalingen fra kommunedirektøren er klar på at det skal brukes skattepenger på dette, men det er vi politikere som har siste ordet

Det finnes nok av andre turmuligheter i Ringsaker

I Ringsaker er det ca 114 km med strandlinje. Det er brukt betydelige ressurser på etablering av gang -og sykkelveger i strandsonen. I et folkehelseperspektiv er dette isolert sett veldig bra, men i området Pellerviken er det i stor grad Ringsaker kommune som er grunneiere og bør derfor holde seg unna private eiendommer. Gang og sykkelveger bør bygges der det i dag er gjengrodd og ufremkommelig og ikke gjennom innbyggernes hager. Dette er som nevnt et grovt inngrep i den private eiendomsretten i tillegg til at det blir betydelige kostnader for kommunen. Det er etter Fremskrittspartiets syn viktig å redusere kommunens utgifter og å bruke folks skattepenger på dette er derfor ikke hensiktsmessig.

FrP vil heller bruke penger på kommunes primæroppgaver

Kommunens primæroppgaver er som kjent velferdstjenester, en god og tygg skole, og en verdig eldreomsorg. Skal vi klare å senke utgiftene til innbyggerne våre må vi prioritere hardere. FrP gikk til valg på å redusere eiendoms -og formueskatten og har til hensikt å jobbe for det. Derfor må vi redusere alle utgifter bortsett fra de som berører våre lovpålagte oppgaver.

Det å tvangs ekspropriere privat eiendom og bruke skattepenger på dette forslaget er ikke en offentlig oppgave. Vi vil derfor spørre vår nyvalgt kommunestyre om han mener ekspropriasjon er prioritert politikk? Ringsaker Frp spør derfor om det ikke er viktigere å prioritere mere midler til eldreomsorg og skole og heller nedprioritere bruk av folks skattepenger på unødvendige inngripen i den private ungdomsretten?