Illustrasjon av vindmøller i natur, i blåtoner.
© Colourbox

Energi og miljø

FrP sier nei til monstermøller i Porsgrunn

Porsgrunn FrP ønsker ikke å legge til rette for store vindkraftanlegg og 250 meter høye vindturbiner i Porsgrunn, skriver ordførerkandidat Stine Stamland i dette innlegget.

I mars behandlet Bystyret en såkalt «viljeserklæring» om fornybar kraft i Porsgrunn. Hensikten skulle være å bidra til økt kraftproduksjon for å sikre industrien vår kraften den så sårt trenger. I forkant, og under møtet, uttrykte mange – med rette – sin bekymring for etablering av store vindkraftanlegg i Porsgrunn, med de naturødeleggelsene og andre konsekvensene dette medfører.

Porsgrunn FrP fremmet i denne sammenheng et forslag om at kommunen skulle si klart fra at vi ikke ønsket etablering av vindkraftanlegg basert på såkalt «storvind» eller hybridkraftverk med energiproduksjon basert på storvind i kombinasjon med andre energikilder i kommunen. Dette forslaget ble dessverre nedstemt. I den politiske debatten forsikret representanter fra nærmest alle partier om at vi aldri kom til å se disse «monstermøllene» her i Porsgrunn selv om flertallet vedtok at de var positive til denne type utvikling. Betryggende, tenker du kanskje.

H og Ap jubler

Spol tre måneder frem i tid. Plutselig ønsker en utbygger å sette opp syv 250 meter høye vindturbiner på Lanner. Dette er i et område som ikke akkurat kan kalles urørt natur, men turbinene vil likevel være svært godt synlige fra mange steder i kommunen. Det er vel heller ikke slik at fugler ikke flyr over anleggsområder. Høyre og Arbeiderpartiet – partiene de fleste ser ut til å tro at kjemper om ordførerklubba – jubler over forslaget. Flere av oss andre er litt mer skeptiske.

Stine Margrethe Knutsdatter Stamland er ordførerkandidat for FrP i Porsgrunn.

Det betyr noe hvem som styrer

Fremskrittspartiet er prinsipielt imot vindkraftutbygging på land. Det sa vi fra om i mars, og vi kommer ikke til å si ja til 250 meter høye vindturbiner hverken på Lanner eller noe annet sted i kommunen vår. Vi tar kraftbehovet på alvor, men mener at den beste måten å løse dette på er ved å satse på en kombinasjon av kjernekraft og oppgradering av eksisterende vannkraftverk – som vil gi betydelig økt energiproduksjon uten nye naturinngrep.

Saken om vindturbinene på Lanner kommer til politisk behandling, forhåpentligvis etter valget i høst. Husk at det betyr noe hvem som styrer. Godt valg!

Mer informasjon