Skole og utdanning
Beholde Frogn-skolene
Størrelse på skolekretsene varier. Det har de alttid gjort godet vil de fortatt gjøre. Straks det bygges ut en nytt område, vil det vanligvis komme flere småbarn, som etter hvert blir ungdommer før de til sist flytter hjemmefra. Da bor det eldre par i området inntil de, et par tiår etterpå begynner å bli gradvis utskiftet med nye, unge familer. Dette er kjent dynamikk. Vi kan ikke la kort horisont og kortvarige trender styre. Vi må evne å tenke litt lenger. Det er meget dyrt å legge ned en skole for så etter kort tid å åpen en ny når behovet har endret seg.
I følge en nylig fremlagt rapport om skolene i Frogn, utarbeidet av KS, er det 90 færre elever i 2021 enn i 2011. Det er en nedgang på 0,5% pr år. Det er ikke en dramatisk endring.
Fortsetter nedgangen i antall elever må vi dog kanskje revurdere vår mening en gang i fremtiden. Vi tror imidlertid at kommunen vil fortsette og vokse, og selv om den kanskje fortsatt vil øke mest i eldre aldersgrupper, vil det komme vekst i antall barn og unge også.
Skole og nærmiljø
Skole betyr mye for nærmiljø. Både foreldre og barn knyttes til skolen. Det finnes dessverre lite forskning på skolestørrelse og sosiale kvaliteter. Fremskrittspartiet mener at mindre skoler gir godt og trygt miljø. Vi mener at mindre skoler gir både lærere og foreldre bedre oversikt over miljøet blant elevene og er gode til å forebygge «rotløs ungdom».
Fremskrittspartiet stemte nei til nedleggelse av skoler i Frogn sist saken var oppe til behandling. Når saken nå kommer opp igjen i mars, sier fortsatt nei til nedleggelser.
Vi bruker mer enn andre – og er bedre enn de fleste
KS-rapporten gir få klare konklusjoner. I følge rapporten bruker Frogn drøyt 300.000 mer enn gjennomsnittet på skole. Vi vet også fra andre undersøkelser, fra den tiden FrP fikk holde en hånd på rattet i koommunen, at Frogn har gode læringsresultater. Det er vi stolt av og 300.000 er ikke veldig mye penger i et kommunebudsjett. Fremskrittspartiet mener det ikke er på skole kommunen skal spare inn tidligere synder.
Det eneste rapporten peker veldig klart på er at vi bruker 20% mer enn snittet på spesialundervisning til elever med ekstra behov. Dette til tross for at vi ikke har 20% flere elever med slike behov. Rapporten mener at det er lite hensiktsmessig å ta elever så mye ut av klasseromsundervisning som vi gjør. Fremskrittspartiet er usikre på om det er riktig konklusjon. Tilpasset undervisning kan være hensiktsmessig både for den som trenger tilpasset undervisning og de som ikke trenger det. Vi mener faglige vurderinger av kvalitet også skal veie tyngst også på dette området, samtidig som det er viktig å "snu hver stein" for å se om vi kan få like gode resultater med mindre pengebruk.
FrP tenker nye løsninger
Det har vært sagt fra skolehold at en viktig kostnad ved små skoler er tilgangen på faglærere og lærere med spesiell kompetanse. Fremskrittspartiet vil utrede muligheten for mer flyt av lærerkrefter mellom skoler for å utnytte ressursene best. Særlig aktuelt vil det være faglærere med spesiell kompetanse. På Dyrløkkeåsen underviser samme faglærer både på barne- og ungdomstrinnet. Dette fungerer har de meget gode erfaringer med.
I tillegg vil Fremskrittspartiet slå sammen administrasjonen på Seiersten og Drøbak skole. Felles administrasjon fra 1. til 10. klasse har de også gode erfaringer med på Dyrløkkeåsen og det må være mulig å oveføre de gode erfaringene der til også gjelde Seiersten-Drøbak skole.
Du kan laste ned og lese hele Rapport fra KS Konsulent til sak om barnehage- og skolestruktur i Frogn her.