Nordåsvegen en er av mange dårlige veger i Ringsaker

FrP vil prioritere mer penger til vedlikehold av veger

For Ringsaker FrP er vedlikehold av kommunale veger et satsningsområde, som vil føre til økt trafikksikkerhet. De dårlige vegene sliter også på kjøretøyene, som fører til dyre reparasjoner av biler og andre kjøretøy.

Vedlikeholdsetterslepet er stort på kommunens veier

Det er veldig mye dårlige veger, og spesielt i den nordre delen av kommunen. Det trengs både grøfting, nye bærelag og asfalt på svært mange av vegene. Det er blitt gjort for mye kosmetiske grep. Det hjelper lite å legge kun asfalt på dårlige underlag. Det blir som å sminke over rynker og alle vet at det varer bare en liten stund.

Stolvestadvegen og Åshøgdvegen har mye trafikk, men vegene er i dårlig forfatning.

Dette er noen av de dårligste vegene i kommunen

1. Fylkesveg 1664 eller tidligere 7 (Sørmessenvegen): Dette er en mye brukt veg både for lokalbefolkningen og ikke minst for dem som skal til hyttene i området Ljøsheim. Den asfalterte delen fra Arneberg mot Bergundhaugen bom er preget av stor slitasje, dårlig bærelag, veldig humpete og hullete. Videre er den delen som har grus fra der asfalten slutter i retning Bergundhaugen og fram til Mesnali veldig hullete og trenger kantgrøfting.
  2. Fylkesveg 1716/1718 eller tidligere 51: Østbrumundvegen fra Brumund sag og ned mot nærmere Mauset var det mye store hull i vegen. Ellers så var det asfaltering fra Brumunddal og et stykke oppover på dette vegstrekket som gjorde den delen i hvert fall mye bedre.
  3. Fylkesveg 1662 eller tidligere 5: Holtevegen fra Brøttum til retning Bergseng eller Turistvegen var hullete, vaskebrett og trenger kantgrøfting. Dette er muligens en kommunal del av vegen da den vegen er delt både som fylkesveg og kommunal veg slik jeg kan skjønne det.
  4. Fylkesveg 1780 eller tidligere 92 (Ellevsætervegen): Fra Næroset til Byflaten der må den asfalterte delen fra Nærosetsiden og oppover asfalteres som er meget dårlig, likeens fra avkjøring Skaugroa og den asfalterte delen videre mot Byflaten. Grusvegen imellom disse asfaltstrekkene var en god del hullete. Byflatvegen ned til sør for Bjørge var veldig slitt.
  5. Fylkesveg 1786 eller 95 tidligere: Åshøgdvegen mellom Ringsaker kirke og Økelsrud er meget slitt og har store kantnedsenkinger noen steder. Preget av mye tung last på en for dårlig dimensjonert veg for det.
  6. Fylkesveg 1684 eller tidligere 22: Kvernstua til Byflaten var det ved Bårdset tre partier med store ujevnheter/humper. Storlisvegegen over Storlishøgda var veldig hullete.
  7. Fylkesveg 1666 eller tidligere 11: Arneberg i Næroset til Bruket er det mye hull og trenger kantgrøfting.
  8. Nordåsvegen, deler av vegen er nyasfaltert, men der det ikke er ny asfalt er den i dårlig forfattning.

Listen kunne vært mye lenger, men her er noen veiene vi har observert.

Vegen over Ellefsæterhøgda er ofte svært hullete