Samferdsel

Veiene forfaller mens bilistene flås – FrP tar kampen

Oslo FrP vil prioritere det viktigste først. Vi vil at det skal være trygt og effektivt å ta seg fra a til b i byen vår, uansett hvilket fremkomstmiddel man velger – og uten at det skal koste skjorta.

I motsetning til de fleste andre partiene i Oslo bystyre er vi ikke motstandere av at man skal kunne bruke bil i byen vår. Vi er opptatt av positive virkemidler i samferdselspolitikken. Vi ønsker ikke at folk skal velge å reise kollektivt fordi det er vanskelig eller umulig å kjøre bil, men fordi kollektivtrafikken er effektiv og komfortabel i seg selv.

I Oslo betaler bilistene skyhøye bomtakster for å kjøre i byen, og det har blitt stadig dyrere med MDG i byråd. Dette går hardt utover folk som ikke har noe annet alternativ enn bil. For slik er det for noen av oss.

En firebarnsmor må ut med tusenvis av kroner årlig i bompenger for å kjøre barna til trening. Det samme må sykepleiere og andre som jobber turnus på ubeleilige tider, når det ikke er mulig å ta seg til jobb med kollektivtrafikk. Felles for alle som må bruke bil er at de blir straffet hardt økonomisk av byrådet, med MDG i spissen.

Dette blir spesielt urettferdig når vi vet at byrådet absolutt ikke prioriterer veiformål, til tross for at bompengene egentlig, i henhold til Oslopakke 3, skulle brukes på vei.

Det fremgår av bymiljøetatens rapport «Hovedplan vei 2022-2031: Kartlegging og planlegging av vedlikehold av gater og veier» at vedlikeholdsetterslepet på det kommunale veinettet i Oslo er stort, og stadig voksende. Totalt 25 prosent av veidekket er definert som i for dårlig stand – og det er særlig i ytre by at slitasjen er stor.

Slik ser det ut på mange av Oslos veier. Foto: FrP

Dette er ikke bare et problem for bilister. Faktisk er det spesielt farlig for syklister å bruke hullete veier. Alle trafikanter på veiene blir skadelidende når veistandarden er dårlig.

Fremskrittspartiet er det eneste reelle alternativet til denne politikken. Vi er tydeligst i motstanden mot bompenger, samtidig som vi også har vist i praksis at vi prioriterer vei og veivedlikehold, ikke minst da vi satt i regjering.

Vi er klare til å øke bevilgningene til veivedlikehold kraftig. Vi vil stoppe den planlagte bompengeøkningen som kommer 1. januar 2024, og på sikt fjerne bommene.

Vi forstår at samferdsel er noe som må prioriteres. Vi forstår at folk ikke bør flås for å velge det fremkomstmiddelet som passer deres situasjon best. Denne innsikten trenger vi mer av i Oslo bystyre.