Marit Ophus (Frp), stolt barnehagelærer og ordførerkandidat i Ringsaker,

Gratulerer med dagen alle barnehager

Gode barnehager er et viktig bidrag for å gi alle barn en trygg og god oppvekst og like muligheter. Her spiller de private barnehagegründerne en viktig rolle. Full barnehagedekning hadde vært umulig uten private barnehager.

Barnehageforliket ble en suksess

Frp er stolte over at vi fikk til barnehageforliket i 2003. Samarbeidet mellom stat, kommune og private barnehager har vært en svært vellykket reform. I 2003 sto om lag 23 000 barn på venteliste til barnehageplass. Full barnehagedekning ble oppnådd i 2006. Barnehageforliket bidro til å gjøre barnehager mer tilgjengelige for alle, og førte til større sosial likhet i bruken av barnehagen.

Vi i Fremskrittspartiet er grundig lei de stadige angrepene mot en sektor som står for den kanskje mest suksessfulle velferdsreformen de siste 20 årene. Vi står bak de private barnehagene og er stolte over den innsatsen de daglig gjør for å gi titusenvis av norske barn et godt, trygt og lærerikt miljø.

Det er valgfrihet, kvalitet og barnas beste som bør være i fokus – ikke en ideologisk dragkamp om hvem som eier norske barnehager.

Marit Ophus, Ordførerkandidat Ringsaker FrP

FrP vil ha en miks av offentlige og private barnehager

Årets foreldreundersøkelse fra Utdanningsdirektoratet viser at norske foreldre er svært fornøyde med barnehagetilbudet i Norge. Dette viser at miksen av offentlige, ideelle og private aktører fungerer svært godt. Barnehageforliket fra 2003 har dannet grunnlaget for at tilfredsheten har stått seg over år.

Dessverre ser vi nå at Støre-regjeringen har gått til ideologisk kamp mot de private barnehagene. Regjeringen har blant annet kuttet pensjonstilskuddene til private barnehager, slik at opp mot 1000 private barnehager ikke lenger får kompensert de tariff-festede pensjonsutgiftene de har til sine ansatte.

Støre-regjeringen vil også at kommunene skal få rett til å bestemme over barnehageopptaket, hvem som skal få starte opp barnehager og kapasiteten til de private barnehagene. Det vil svekke valgfriheten for familiene og truer hele det økonomiske grunnlaget for de private barnehagene. Dette skjer på tross av at hele åtte av ti vil at foreldre skal ha valgfrihet til å avgjøre hvilken barnehage barna skal gå i.

Krigen mot de private barnehagene skaper usikkerhet, noe som også går ut over kvaliteten til barnehagene. Vi ser nå en sterk nedgang i antallet søkere til barnehagelærerutdanningene. Vi ser også at flere barnehager nå velger å kaste inn håndkleet og avvikle driften. Det sektoren trenger er langsiktighet og stabilitet, ikke stadige angrep på deres rammevilkår og kutt i tilskuddene.

Krigen mot de private barnehagene vil gi både mindre kvalitet, mindre konkurranse og vesentlig høyere utgifter for Norges skattebetalere. Det er på tide å gi opp den ideologiske kampen mot private aktører. Det viktigste at barna våre er i en trygg og god barnehage, ikke hvem som driver den.