Eivind Stene, ordførerkandidat for Harstad FrP og fylkesleder for Troms og Finnmark FrP
© Patty Thorbergsen

Hjertelig takk Støre, med hilsen Nord-Norge

Den 7. august 2023 må skrives inn som en merkedag for Nord-Norge. I negativ forstand. Kraftstøvsugeren på Melkøya skal settes i drift tross en ganske unison motstemme i nord. Ikke bare vil strømmen kunne komme til å bli dyr som enkelte skriver, med la oss bare slå fast, den vil bli dyr.

Mangler en konkret plan

Visst nok heter det seg at gassen ikke skal skrues av før man er sikker på at elektrifiseringen ikke går ut over kraftforsyningen lokalt eller annen industri. Da kommer det vel også en konkret plan på hvordan regjeringen tenker å løse dette i praksis da?

Havvind?

Er havvind med et anslag på kostpris fra 1 krone og 50 øre pr. kWh. og oppover som skal gjøre susen, eller er det landbasert vindkraft? Uansett hvilken værbasert og sesongbasert kraftkilde regjeringen muligens tenker å lene seg på vil det være dyrt, og svindyrt når vær og vind ikke spiller på lag. Kort sagt en ustabil og dårlig løsning som vil være en katastrofe for strømprisen til alle husstander og næringsdrivende.

Eller kan det det være ytterligere utbygging av vannkraft som skal tette hullet, eller er det kjernekraft?

Elektrifisering er ikke gjennomtenkt

Uansett svar på disse spørsmålene fremstår elektrifisering av Melkøya som fullstendig ugjennomtenkt, og det virker som at et klapp på skulderen fra vennene i Brussel betyr mer en noe annet i denne verden. Man fortsetter som før og legger til mer og mer forbruk nærmest uten en tanke for hvordan det skal fylles på i andre enden.

Fra et nordnorsk perspektiv kan jeg ikke fri meg fra å kjenne på et slags sinne. Strømregningen er ille nok! Og har ikke den politiske halvdelen her oppe noe gjennomslag over hodet hos egne folk nede i Oslo? Dette er ikke noen fillesak som vil ordne seg selv om et halvt år når alle har glemt den lille stormen som ble i vannglasset. Dette vil ha betydning for Nord-Norge i all overskuelig fremtid.

Nedtramping av en landsdel

En slik nedtramping av en landsdel i sak av slik betydning bør resultere i den største masseutmeldelse fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i manns minne. Eller skal nordlendingene igjen søvndysses med litt støy i nyhetskanalene, også skal det kjøres "business as usual"? Så kan vi igjen spørre de samme om svaret på den neste problemstillingen som vil dukke opp og samtidig glemme at de sviktet så ettertrykkelig på den forrige?

Å ri to hester

Fremskrittspartiet har lenge vært tydelig på hvor bortkastet og usannsynlig dumt elektrifisering av Melkøya og norsk sokkel er, og at den i det hele tatt nå skal gjennomføres er smått utrolig. Man kan nesten gå så langt som å snu det på hodet og si at det lukter egoisme og selvgodhet. Solidarisk fremstår det heller ikke da det er helt greit å skyve alt det som måtte være negativt ut av landet. Dette er jo ikke annet enn en hvitvasking av oljen av dem som vil kle seg i keiserens nye grønne klimaklær.

I Nord-Norge har vi et uttrykk som spør om du har brei nok «ræv» til å ri to hester. Noen klarer det en kort tid helt til de rundt gjennomskuer det som skjer. Dette er i ferd med å skje, og realitetene av hva det «grønne skiftet» er, begynner å gå opp for Ola og Kari Normann i form av Melkøya.

Eivind Stene
ordførerkandidat, Harstad FrP