Elin Marie Andreassen og Terje Settenøy

Ideelle aktører presses ut

Etter initiativ fra Terje Settenøy og Elin Marie Andreassen har Bård Hoksrud sendt spørsmål til helseministeren.

I et debattinnlegg på sykepleien.no før jul, kunne vi lese at poliklinikken ved Blå Kors Lade Behandlingssenter må legge ned sin virksomhet da de ikke var en del av anbudsgrunnlaget til Helse Midt-Norge. Gruppeleder for FrP i Trondheim, Elin Marie Andreassen, var en av dem som reagerte.

- Jeg ble rystet over å lese hvordan tilbudet ved Blå Kors Lade nå settes i fare, fordi ideelle aktører tilsidesettes av Helse Midt-Norge. Det er pasientene som blir skadelidende på grunn av dette.

Da Andreassen leste om dette tok hun raskt kontakt med Terje Settenøy, som sitter i fylkestinget for FrP, og som også har en del personlig kjennskap til tjenesteområdet som Blå kors lade arbeider innenfor. Han reagerer på samme måte som Andreassen.

- Det tar tid å bygge solide fagmiljø som skal levere gode polikliniske tjenester til mennesker med rus- og avhengighetslidelser. Blå Kors Lade har over 40 års erfaring på området, og har et kompetansemiljø som er unikt for Trøndelag. Jeg forstår ingenting av at Helse Midt-Norge ikke ser større verdi i en aktør som dem, sier Settenøy.

Sammen med Terje Settenøy har Andreassen tatt kontakt med Bård Hoksrud, som nå har sendt inn et spørsmål til helseministeren. - Vi stiller oss alle uforstående til hvordan Helse Midt-Norge sin strategi på dette området kan bygge opp under Stortingets vedtak om at ideelle aktører er ønsket som en betydelig del av aktiviteten i spesialisthelsetjenesten, sier Settenøy og Andreassen.

Terje Settenøy

Spørsmål fra Bård Hoksrud:
Mener statsråden at ideelle aktører skal fortsette å være en del av et variert og bredt helsetjenestetilbud i Norge?

Begrunnelse:
Blå Kors Lade Behandlingssenter har i over 40 år levert polikliniske og ambulante tjenester til pasienter med rus- og avhengighetslidelser og deres pårørende. Til tross for dette tok Helse Midt-Norge poliklinikk som egen tjeneste ut av anbudet sitt, med en kort begrunnelse om at allmennpoliklinikk fremover forventes å leveres kun av de lokale helseforetakene.

Spørsmålsstiller har blitt gjort kjent med at poliklinikken ved Blå Kors Lade Behandlingssenter gjennom sitt fagmiljø har tilbudt polikliniske og ambulante konsultasjoner til om lag 300 pasienter per år, herunder individuelle samtaler, gruppesamtaler, familiebehandling og poliklinisk trening.

Ideell sektor er en viktig bidragsyter i det totale helsetjenestetilbudet, og Stortinget har vedtatt at ideelle aktører på sikt skal stå for 10 prosent av aktiviteten i spesialisthelsetjenesten. Da må ikke helseregionene stikke kjepper i hjulene for ideelle aktører.

Det at hverken Helseministeren eller regjeringen hun sitter i ønsker private aktører kommer ikke som en overraskelse på noen, men at ideelle aktører også skal kastes ut av helsetjenestene overrasker nok mange. Spørsmålsstiller håper derfor at statsråden vil kunne bekrefte viktigheten av å fortsatt ha et variert behandlingstilbud i årene som kommer.