© Fremskrittspartiet

Inndekning og gjennomgang av skolebehovet i Holmestrand

At behovet for større kapasitet og utvidelse av Ekeberg Skole kun har vært på tankestadiet forteller litt om hvor dårlig man har forberedt egen kommune på tilflytning.

Det burde det vært lagt en plan på for lenge siden, for å møte kommende behov. Slik at barna i dette tilfelle får det tilbudet de fortjener og har krav på. Da kan man kanskje spørre seg hvorfor vi bygde en ny og svært kostbar skole i Sande når situasjon på Ekeberg allerede var kjent?

Det som er trist er at Ekeberg ikke står alene om å forfalle. Botne Skole har også stått uten gymsal og opplever også god tilvekst av nybygg og nye nabolag. Ut ifra hva vi har lært og hvilke prosjekter som er på gang må vi planlegge og bygge for fremtiden. Det må gjøres gode prosesser slik at vi kommer oss igjennom situasjon og forebygger fremtidig etterslep. Vi må ut av tankestadiet og tenkeboksen, og starte med å finne gode løsninger som iverksettes tidsnok.

Apropos etterslep; Knuseskogen Barnehage? Barnehagen er kommunes eldste med attraktiv beliggenhet midt i Holmestrandstoppen største boligfelt. Her har de nærhet til bassengparken og flott natur, men bygningsmassen har vært forskjellige typer brakker i en årrekke. De venter stadig på etterlengtede nye lokaler

Vi har virkelig en jobb å gjøre for å sikre gode oppvekst- og utdanningsvilkår for barna våre. Nå handler det om å finne tiltak som kan være med å finansiere prosjektene. Frostad nevner veien fra Kleivan til Sjøskogen som et prosjekt som må utsettes. Jeg mener det kan være en del av løsningen.

Frostad trekker videre summen 150 millioner opp av hatten – hvor får du det fra? Anbudet vi fikk tilbake i 2019 var på 49,2 millioner. Dette ble justert i etterkant med en økning på ca. 10 millioner til tiltak for å bevare Angers Klev som berøres av nordre del av ny vei. Da ender vi på 60 millioner. Hadde vi utvidet traseen til å gå videre fra Kleivan og over nordre foss til Gullhaug så veien hadde bundet fylkesvei 315 og 313 hadde vi fått solid avlastningsvei for Hvittingfossveien som igjen gir en tryggere skolevei for barna på Ekeberg og Gjøklep. Veien vil også bidra til å knytte kommunen sammen og skape mindre avstander.

I forbindelse med denne veien har Holmestrand to tomter på til sammen 260 mål. Grovt regnet så mister vi 60 mål til lekeplasser, vei og infrastruktur som da gjør at vi sitter igjen med 200 mål tomt som kan omreguleres og bli tilgjengelig for nye boligprosjekter.

For å gjøre det enkelt så sier vi at det blir ett snitt på 800kvm pr tomt – da får vi 250 attraktive tomter for eneboliger. Hvordan vi som kommune vil utnytte denne inntektskilden ved for eksempel å selge samlet, rå tomter eller ferdigtomter må det selvfølgelig tas en avgjørelse på. Men en positiv avkastning på kort og lang sikt er garantert.

Fremskrittspartiet vil se på inntjeningsmulighetene vi har – ikke ta det enkle valget ved å øke skatter og avgift.

Fredrik Alexandersen, 6. kandidat kommunestyrevalget Holmestrand FrP

Fredrik Alexandersen, 6. kandidat Holmestrand FrP © Fremskrittspartiet