Kommunen har enormt overskudd - vil ikke kutte eiendomsskatt

Lillestrøm kommune håver inn skatteinntekter og gikk med 390 millioner kroner i overskudd i 2022, omlag det samme som året før. 170 millioner av overskuddet kommer fra din og min eiendomsskatt.

Samtidig opplever svært mange innbyggere vanskelige tider med historisk høye priser både på drivstoff og strøm. Fremskrittspartiet har fremmet forslag om reduserte drivstoffavgifter, halvert matmoms og makspris på 50 øre på strøm, men regjeringen har stemt dette ned. Dette ville bidratt til redusert inflasjon. Regjeringens feilslåtte politikk har ført til økt inflasjon og høyere rente. Dette rammer vanlige folk så det svir på pungen, og det var jo lovet at det var vanlige folks tur.

Også kommunen har mulighet for å gjøre hverdagen litt lettere for vanlige folk. Fremskrittspartiet foreslo før ferien å halvere eiendomsskatten for 2023, ved å avlyse høstens innbetaling av eiendomsskatt. Dessverre stemte verken de rødgrønne partiene, Venstre eller Høyre for dette. Dette ville vært en utstrakt arm til alle de familiene som nå sliter mest. Det vi ser under den rødgrønne regjeringen er matkøer som er lengre enn vi har sett i Norge i manns minne.

Eiendomsskatten betales av alle som har egen bolig. Eiendomsskatten er usosial, spesielt av to grunner. Man skattlegges uavhengig av hvilke inntekter man har. En pensjonist som sitter igjen med et stort hus, etter at unger har flyttet ut, og kanskje ektefellen har falt fra, må betale like mye eiendomsskatt som en direktør i tilsvarende bolig. Dessuten har de fleste av oss betydelig lån på boligen, og eier den reelt sett sammen med banken. De nyetablerte eier ofte bare en brøkdel av boligen selv. Likevel skattes man som om man eier hele boligen.

Eiendomsskatt en forutsetning for kultursatsing?

Vi registrerer at både Senterpartiet og Arbeiderpartiet mener det er flott at skattebetalerne sikrer kommunen et enormt overskudd, og at Arbeiderpartiet mener vi ikke ville klart dagens kultursatsing uten eiendomsskatten. Dette er med respekt å melde bare tullprat. Kommunen har et gigantisk overskudd, også uten eiendomsskatt.

Eiendomsskatten sier nok heller mer om partienes holdninger til vanlige folks lommebøker. Mens FrP er opptatt av at folk skal få beholde mest mulig av sine penger, så er sosialistene på jakt etter nye kreative måter å kreve inn skatter og avgifter på. Kommunale gebyrer har også økt noe voldsomt i de fire første årene med rødgrønt styre i Lillestrøm. Vi skal ikke love at alle gebyrene skal reduseres. Det er et etterslep på vann- og avløpssiden i gamle Skedsmo som må håndteres, og det koster penger. Vi skal imidlertid være vaktbikkjer og passe på at disse etatene driftes så effektivt som mulig, slik at kostnadene for abonnentene blir lavest mulig.

Utfordringer i Lillestrøm

Det er mye bra, men også mange utfordringer i Lillestrøm. Mange av dem er heldigvis skapt av politikere, noe som betyr at nye politikere kan rette opp i problemene.

- Vann- og avløpsnettet er for dårlig

- Flomsikringen er for dårlig

- Saksbehandlingstidene er alt for lange

- Parkeringspolitikken er innbyggerfiendtlig