Fra venstre: Jomar Aftret, Maria Alseth, Elin Marie Andreassen og Jostein Gjermstad

Fremskrittspartiets budsjettforslag

FrPs forslag til budsjett for Trondheim kommune er klart. Her kan du lese mer om det.

Noen saker er viktigere enn andre

For oss i Fremskrittspartiet er det viktig å slå fast at noen saker er viktigere enn andre. Det har vært utgangspunktet for oss, når vi har utarbeidet vårt forslag til budsjett for 2024. Vi mener det må tas noen kraftfulle grep for å sikre kvalitet og mangfold på de viktigste tjenesteområdene. Tjenester som sikrer likeverd, deltakelse og inkludering for innbyggerne i Trondheim.

Det betyr at eldreomsorg, bo- og aktivitetstilbudet, brukerstyrt personlig assistent, tjenester for barn og unge, frivillighet og vegvedlikehold må løftes. Det gjør Fremskrittspartiet med dette budsjettforslaget. Vi starter også nedtrappingen av eiendomsskatten, gjennom dobling av bunnfradraget i 2024. Det er et viktig steg i riktig retning.

Store løft for helse og omsorg

Vi har en ambisjon om at vi minimum skal opp på nivået for sammenlignbare kommuner, med tanke på bemanningstetthet i eldreomsorgen. Den jobben starter vi på med dette budsjettforslaget. Vi foreslår i tillegg at et nytt helse- og velferdssenter skal bygges som demenslandsby. I tillegg foreslår vi at nye helse- og velferdssenter skal planlegges med kjøkken for mer lokal matproduksjon.

Innenfor bo- og aktivitetstilbudet, så forventer Fremskrittspartiet at svakhetene avdekket gjennom forvaltningsrevisjonen og rapporten fra 2022, må følges opp gjennom handling. Det må bety noe, når bystyret beklager. Det skal være et mangfold i tjenestene, som sikrer at individuelle ønsker og behov blir ivaretatt, gjennom individuelle vedtak. Formannskapet har nylig også slått fast at mer spesifiserte vedtak, når det gjelder sosialisering, kommunikasjon og fritid, må følges opp skikkelig.

Brukerstyrt personlig assistanse er et viktig likestillingsverktøy

Fremskrittspartiet ser på Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) som et viktig likestillingsverktøy. Vi er nødt til å sørge for at kommunen gjennom nye konsesjonsavtaler også legger til grunn en timepris overfor leverandørene, som ivaretar ønsket om kvalitet og mangfold, slik at kompetent og egnet arbeidskraft rekrutteres. Brukerstyrt personlig assistanse kan utgjør forskjellen på om man studere eller ikke, om man kan gå på jobb eller om man blir stående utenfor arbeidslivet, og på om man kan delta aktivt i samfunnslivet slik vi andre tar for gitt. Derfor er BPA viktig, og derfor følger vi opp dette gjennom vårt budsjettforslag.

Her kan du laste ned budsjettforslaget i sin helhet

Fremskrittspartiets forslag til handlings- og økonomiplan 2024-2027, med budsjett 2024, for Trondheim kommune:

FrPs budsjettforslag for 2024

Mer informasjon