Hit til Lillestrøm videregående får ikke elever fra Fetsund komme

Skole og utdanning

Lillestrøm FrP vil skrote nærskoleprinsippet

Det rødgrønne flertallet i Viken har innført et nærskoleprinsipp for inntak til videregående skoler. Alle kan søke på de skolene de vil, men elever får 100 ekstrapoeng når de søker på sin nærskole. Dette gjør det nærmest umulig for andre elever å komme inn.

Avhengig av hvilket postnummer elever tilhører, så har fylkespolitikerne bestemt at de skal ha en tildelt nærskole. Der skal elevene få 100 ekstrapoeng ved inntak, og de er således sikret plass ved denne nærskolen. Elevenes mulighet til å søke seg til andre skoler er imidlertid liten. Der er det andre elever som får tilsvarende 100 ekstrapoeng. Dette betyr jo i praksis at det ikke lenger er fritt skolevalg i Viken, selv om det er lov å søke hvor man vil.

Får ikke gå på nærmeste videregående skole i egen kommune

Eksempelvis får elever med adresse 1900 Fetsund ekstrapoeng på Sørumsand videregående skole og Bjørkelangen videregående skole. Dette til tross for at det er kortere reisevei til Lillestrøm videregående skole som også ligger i egen kommune. Elever fra Fetsund stiller da i utgangspunktet med 100 poeng mindre enn elever som har fått Lillestrøm videregående skole som sin nærskole. Dette er en skole som tradisjonelt har vært svært attraktiv også for elever fra Fetsund, nå er det ikke lenger mulig å komme inn der.

Konkurransen om elevene er borte

Fylkespolitikerne har altså bestemt hvilke elever som skal ha mulighet til å komme inn på de ulike skolene. Dette betyr også at det i realiteten heller ikke er noen konkurranse mellom de videregående skolene lenger. Kampen om å tiltrekke seg elever er ikke lenger til stede, da resultatene som oftest er gitt på forhånd

Unntaket er for elever som søker på studieretninger som ikke finnes på deres nærskoler. Disse elevene vil likestilles med «nærskoleelever».

Fremskrittspartiet har ikke støttet innføringen av nærskoleprinsippet. Siden ordningen hindrer fritt skolevalg, så bør prinsippet snarest mulig fjernes. Lillestrøm FrP fremmer derfor en resolusjon til årsmøtet i Viken FrP, og vil be fylkestingsgruppen om å arbeide for å fjerne nærskoleprinsippet.