Oslo FrP er de kollektivreisendes venn
Byrådet og klimapartiene på venstresiden liker å fremstille seg selv som kollektivtrafikkens fremste forsvarere og forkjempere. Noen på venstresiden forsøker nå å så tvil rundt om et nytt borgerlig byråd i Oslo vil satse på kollektiv.
Dette er ikke bare feil med tanke på FrPs programfestede politikk på området for neste bystyreperiode. Det er også historieløst.
FrP og de borgerlige har gjort mange svært viktige ting for kollektivtrafikken i Oslo, da vi sist satt i byråd fra 2003 til 2011.
Samferdselspartiet i byråd
FrP hadde samferdselsbyråden i hele denne tidsperioden. Peter N. Myhre satt som samferdselsbyråd fra 2003 til 2009, og Jøran Kallmyr satt fra 2009 til 2011.
I løpet av perioden ble tilskuddene til kollektivtrafikken nær doblet. Budsjettet for 2004 var 1.165 millioner. I 2011 var det 2.280 millioner. Dette er omregnet til 2022-kroner (SSB). I perioden 2003-2011 økte antall reisende i kollektivtrafikken med cirka 30 prosent.
Dette gjorde Oslo FrP i byråd:
- Bygget ferdig T-baneringen, med fire stasjoner (Nydalen, Storo, Sinsen og Løren)
- Skiftet ut hele T-banevognparken, med hele 360 vogner. Tog med to vogner ble skiftet ut med tog med seks vogner
- Bygget om Holmenkollbanen til «T-banestandard», og derfor kan trevogns vognsett brukes der i dag
- Kolsåsbanen ble bygget om til «metrostandard», slik at den kan betjenes med seksvogns vognsett per i dag
- Doblet antallet T-baneavganger fra 4 til 8 avganger per time på de to linjene i Groruddalen til Vestli og Ellingsrudåsen
- Innførte sanntidsinformasjon (SIS), skjermer om bord i busser, trikker og T-banevogner, og på stasjoner og holdeplasser
- Konkurranseutsatte hele busstrafikken, og sparte 70 millioner kroner per år, cirka 100 millioner i 2022-kroner. (SSB). Gevinsten ble brukt på nye bussruter og andre tiltak innenfor kollektivtrafikk
- Innførte automatisk signalprioritering (ASP), som gir buss og trikk prioritet i lyskryss
Nå tar vi Oslos kollektivtrafikk videre
Selv om det fortsatt er en vei å gå for å sikre Oslo en ideell kollektivtrafikk, som er punktlig og optimalt effektiv, er det tydelig at mye av det som i dag tjener Oslos befolkning godt i kollektivtrafikken, er FrP og de borgerliges fortjeneste.
Nå er vi klare for å komme tilbake i byråd, for å gjøre enda mer for Oslos kollektivreisende.
Dette vil Oslo FrP gjøre nå:
- Sikre mer tverrgående kollektivtrafikk
- Bygge ny sentrumstunnel for T-banen
- Planlegge videre utvidelser av T-banen, som A-hus-banen, forlengelse til Tryvann og Bjørndal, samt Sinsen - Tonsenhagen med videre forbindelse til Vestli-banen
- Ha flere ekspressbusser der det ikke er skinnegående transport
- Forsterke kollektivtillbudet langs Ring 2 med superbuss
- Jobbe for å gjøre arbeidsgiverbetalt kollektivbillett skattefritt
- Sikre bedre korrespondanse mellom tverrgående kollektivtrafikk og annen trafikk til og fra sentrum