Oslo trenger en ny boligpolitikk

En boligpolitikk for folk flest

E24 melder at det har aldri vært målt svakere tall for nyboligbygging. Prognosesenteret sier boligmarkedet vil bli preget kraftig i lang tid.

Nyboligsalget stuper, og det er ikke fordi folk vil kjøpe brukte boliger, men fordi byggingen av nye boliger stopper opp. Grunnen er mange, men ikke minst peker bransjen på renta. E24 melder at i Oslo er salget ned 52 prosent, og igangsettingen ned 71 prosent sammenlignet med mars i fjor. I Oslo er det, som vanlig, en skrikende mangel på boliger for folk flest. Det mangler billige boliger for unge, det mangler større boliger for barnefamilier.

Det må bli lettere for folk å komme inn på boligmarkedet. Leilighetsnormen må fjernes for å sikre at det bygges nok boliger i Oslo som folk faktisk har råd til og som passer folks livssituasjon. Boligbyggingen i Oslo går for tregt. Det blir aldri enklere for førstegangskjøpere å komme inn på boligmarkedet, dersom etterslepet på tilbudssiden blir for stort. Oslo trenger flere boliger nå, og det haster. Det må reguleres mer og raskere. Saksbehandlingen går for tregt, og må derfor effektiviseres. Vi trenger boliger der folk faktisk ønsker å bo. Moderat fortetting i sentrale områder, og rundt kollektivknutepunkter er viktig. Med fornuftig fortetting kan vi bevare mark og grønne lunger.

Bolyst

Kaninbur og trangboddhet løftes også frem som utfordring i den andre enden av boligdebatten. Det er mulig å løse begge deler, lokalt i Oslo, uten å mase om statlige endringer i regelverk (som burde liberaliseres), men det krever politisk vilje og handlekraft.

Alle demografiske grupper skal føle seg hjemme og velkomne i byen vår. Både de som allerede bor her, og de som ønsker å flytte hit. Unge og eldre, enslige og familier. For å få til dette må flere grep gjøres, jeg nevner i fleng: Fjern leilighetsnormen og effektiviser byggesaksbehandlingen, ved at plan- og bygningsetaten i hovedsak foretar legalitetskontroll ved saksbehandling. Tillat fortetting rundt kollektivknutepunkter og i sentrale deler av byen. Utnytt den kommunale boligmassen med korttidsutleie til studenter som overgangsordning. Bygge flere studentboliger. Omreguler og selg kommunale boligbygg til studentboliger. Legg til grunn universell utforming ved kommunale nybygg og rehabiliteringer. Legge til rette for økt boligbygging ved å regulere og selge kommunale tomter til boligformål.