FrP vil videreføre dagens ordning der man kan levere sortert avfall gratis ved Sirkula sine stasjoner

Ringsaker FrP vi ikke ha adgangskontroll eller utvidet betaling ved gjennvinningsstasjonene

I denne kommunestyreperioden har det vært oppe en sak i kommunestyret i Ringsaker angående adgangskontroll/adgangsbetaling ved alle våre gjenvinningsstasjoner i Ringsaker. Ringsaker FrP tror dette vil føre til at folk kommer vil kvie seg til å reise dit for levering av avfall, og hva med personvernet?

Vi må unngå at søpla blir liggende i naturen

Det viktigste er at folk leverer søpla si, så det ikke blir liggende i naturen og flyte eller at folk brenner alt mulig av søppel hjemme. Skal man i tillegg begynne å betale for eventuelle passeringer ved gjenvinningsstasjonene eller for visse typer søppel så vil leveranse av avfall falle, og det vil videre føre til unødvendige driftskostnader som fordyrer ordningen. Det vises til Gjøvik hvor man betaler 200,- kroner pr.m3 for trelast (minstepris er 70 kroner om du kommer med et bord eller en plank). Hvorfor skal vi ha flere ansatte enn nødvendig for å drifte dette, hvor noen må lønnes for å ta imot sortert avfall og for å ta imot betaling for forskjellig typer levert avfall?

Lars Svendstad vil ikke ha adgangskontroll eller betaling ved Sirkula sine stasjoner

Lars Svendstad, Ringsaker FrP

Dagens ordning fungerer bra

Skal det være slik at desto mer vi sorterer og mer jobb vi gjør for Sirkula desto mer skal vi betale for levering av avfall? Ringsaker FrP synes at dagens ordning fungerer veldig greit og ønsker ingen avgiftsøkning ved bruk av en ny ordning som nevnt.

Derfor så ønsker ikke Ringsaker FrP noen innføring/opprettelse av adgangskontroll og adgangsbetaling ved våre gjenvinningsstasjoner. Vi ønsker at treverk fra husholdninger fortsatt kan leveres uten kostnader og dermed bli levert til godkjente mottak. Det vil si at vi ønsker dagens ordning og praksis videreføres.