Samferdsel
Slik kan bompengene fjernes
Tromsø FrP går til valg på å fjerne bompengene. FrP-leder Sylvi Listhaug har uttalt at hun støtter Tromsø FrP. Sammen med stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen har hun vært tydelig på at partiets stortingsgruppe er klar til å fremme de nødvendige forslag.
Det holder nemlig ikke med flertall i kommunestyret. Det er Stortinget som må fatte endelig vedtak.
– Våre folk på Stortinget er klar. Derfor er det viktig å stemme FrP hvis man vil fjerne bompengene i Tromsø, sier gruppeleder og 1. kandidat Bjørn-Gunnar Jørgensen.
Nye E8 i Ramfjord skulle finansieres med bompenger, men takket være FrP i regjering blir den bompengefri. Det viser at det er fullt mulig å bygge vei uten bompenger.
Bjørn-Gunnar Jørgensen
Småpartiene er ikke på Stortinget
Jørgensen vil heller ha et sterkt FrP mot bompenger enn at stemmene spres tynt utover.
– Slike som Industri- og næringspartiet (INP), Nei til bompenger (NTB) og By- og landlista har lokalt flagget motstand mot bompenger, men ingen av disse partiene er representert på Stortinget. En stemme til disse partiene er derfor bortkastet.
– Småpartiene er uansett avhengig av at FrP gjør jobben på Stortinget etter valget, og da kan man like godt stemme FrP, sier Bjørn-Gunnar Jørgensen.
Tromsø FrPs viktigste sak
Jørgensen understreker at bompenger er Tromsø FrPs viktigste sak ved årets kommunevalg og at lokalpartiet ikke forhandler om bompenger.
– Vi gir oss ikke i bompengesaken, fastslår Jørgensen.
Jørgensen spår økte takster
De 15 bomstasjonene i Tromsø har allerede lavere inntekter enn budsjettert, og Bjørn-Gunnar Jørgensen mener derfor det kun er et spørsmål om tid før takstene øker.
– I det valglokalene stenger 11. september kan de rødgrønne sammen med Høyre øke takstene til nye høyder uten at velgerne kan straffe dem. Fordelene for el-biler vil også trolig bli utvannet og etter hvert forsvinne.
Han avviser også Høyres utspill om å utvide den såkalte «timesregelen» til to timer. Det vil ifølge Jørgensen kun føre til at inntektene svikter enda mer.
– Når inntektene svikter må takstene økes eller betalingsperioden forlenges. Å utvide «timesregelen» blir derfor som å pisse i buksa i vinterkulda for å holde seg varm, tordner Jørgensen.
Å utvide «timesregelen» blir som å pisse i buksa i vinterkulda for å holde seg varm
Bjørn-Gunnar Jørgensen
Det er mulig å fjerne bompengene
Jørgensen tror det er fullt mulig å fjerne bompengene, men at valget i høst trolig er siste mulighet.
– Vi er fortsatt tidlig i innkrevingsperioden i Tromsø, og derfor er det fortsatt mulig å trekke i nødbremsa nå og fjerne bompengene. Det vil nok være langt mer krevende om for eksempel fire år når de ulike prosjektene er kommet godt i gang, sier han.
– Det handler om politisk vilje, og det har vi i FrP. Nye E8 i Ramfjord skulle finansieres med bompenger, men takket være FrP i regjering blir den bompengefri. Det viser at det er fullt mulig å bygge vei uten bompenger.
– Se hvor mange milliarder staten skal bruke på å flytte rullebanen i Bodø noen hundre meter. Klart det er mulig å gjennomføre nødvendige samferdselsløft uten bompenger, også i Nord-Norges største kommune, avslutter Bjørn-Gunnar Jørgensen.